تشویق مولفان حوزه کتاب قدردانی از آگاهی بخشی

به منظور تشویق مولفان کتاب، از سال ۱۹۲۸ در آمریکا، یکم نوامبر هر سال به عنوان روز مولف تعیین شد و به تدریج سایر کشورها هم یک روز سال را به بزرگداشت مولفان و دادن جایزه به آنان اختصاص دادند.

کار ارزشمندی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برای نخستین بار در حال اجرای آن است و مقدمات برگزاری آن هم در سال جاری فراهم شده تجلیل و بزرگداشت مولفان و نویسندگانی است که در حوزه روستا قلم زده اند.

جایزه کتاب سال کردستان

یکی از این برنامه‌ها برگزاری جایزه کتاب سال کردستان است که نخستین دوره آن آبان سال ۹۰ در شهرستان کامیاران برگزار شد و بعد از گذشت هشت سال، دومین دوره آن هم دوم مرداد سال جاری به مدت دو روز در شهرستان سقز برگزار شد.

در اختتامیه این برنامه که در ۱۲ بخش شعر، داستان، رمان، نقد و پژوهش، ادبیات کودکان و نوجوانان، جامعه‌شناسی و روانشناسی، علوم سیاسی و دینی، هنر، معاری، فلسفه و جغرافیا برگزار شد ۲۷ اثر برگزیده در بخش های مختلف معرفی شدند و از نویسندگان و مولفان این آثار با اهدای جوایز و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.

۴۳۲ عنوان کتاب از ۴۶ انتشارات به زبان‌های کُردی و فارسی به دومین دوره جایز کتاب سال استان ارسال شده بود.

جشنواره داستان بانه و تجلیل از داستان‌نویسان

نخستین جشنواره داستان بانه سال ۷۸ با ۸۰ اثر و با حضور نویسندگانی از استان‌های تهران، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و یازدهمین دوره آن نیز آذر سال ۹۶ با حضور ۱۲۰ داستان نویس از سراسر کشور به مدت سه روز برگزار شد.

دوازدهمین جشنواره داستان بانه هم قرار است نیمه دوم اسفند امسال برگزار شود که تاکنون ۲ بار مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تمدید شده و علاقمندان تا پایان آذر فرصت شرکت در این برنامه را دارند.

دوازدهمین جشنواره داستان بانه در سه بخش داستان کوتاه، مقاله و کودک و نوجوان و با هدف تشویق و ترغیب نویسندگان، ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادهای درخشان و شناسایی ظرفیت‌های ادبیان داستانی کشور با معرفی برترین‌های این عرصه، ایجاد گفتمان در ۲ حوزه ادبیان داستانی کُردی و فارسی با بهره‌گیری از گفت وگو، مصاحبه و نشست‌های اساتید این حوزه و تقدیر از اساتید حوزه ادبی برگزار می‌شود.

تجلیل از مولفان و رونمایی از آثار آنها در نمایشگاه کتاب کردستان

نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان ۱۰ مهر در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان در سنندج کار خود را آغاز کرد و تا ۱۵ این ماه دایر بود.

طی ۶ روز برپایی این نمایشگاه از ۱۷ نفر از مولفان، مترجمان، شاعران و حامیان حوزه کتاب تجلیل شد و جدیدترین آثار مولفان، مترجمان و شاعران استان هم رونمایی شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه این اداره‌ کل در راستای بزرگداشت از مولفان و نویسندگان تنها در یک روز خلاصه نمی‌شود و در طول سال طی مراسم‌های متعدد از زحمات این قشر تجلیل به عمل می‌آید.

عبید رستمی اضافه کرد: در راستای قدرشناسی و تجلیل از نویسندگان حوزه روستا، جشنواره سراسری قلم روستایی تا اواخر آبان امسال در یکی از روستاهای کردستان برگزار می‌شود.

وی افزود: به مناسبت آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی از ۲۴ آبان امسال هم طی مراسمی از نویسندگان حوزه‌های مختلف در استان تجلیل خواهد شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: یکی از برنامه‌های جانبی نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان هم به تجلیل از ۱۷ مولف، مترجم، شاعر و مروج حوزه کتاب اختصاص داشت.

خریداری آثار جدید مولفان و نویسندگان استان

رستمی یادآور شد: در راستای حمایت از مولفان و نویسندگان استان در قالب کمیته خرید کتاب اقدام به خرید آثار جدید آنها می‌کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برای خرید کتاب از نویسندگان و مولفان استان هزینه کردیم و امسال هم امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بیش از این مبلغ کتاب خریداری کنیم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: بعد از خریداری این کتاب‌ها اقدام به توزیع آنها به طور رایگان در تمام شهرستان‌های استان می‌کنیم.

رستمی با اشاره به اینکه هنوز بانک اطلاعاتی از مولفان و نویسندگان استان تهیه نشده است، تاکید کرد: سامانه ثبت نام از هنرمندان، مولفان و نویسندگان بر روی سایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طراحی شده است.

وی اظهار داشت: به تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری و انجمن‌های موجود در این حوزه اطلاع‌رسانی لازم در ارتباط با ثبت نام جامعه هدف در این سامانه شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: با ثبت‌نام هنرمندان، مولفان و نویسندگان و دیگر جامعه هدف در این سامانه شاهد ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالان این حوزه در استان خواهیم بود.

رستمی از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه کتاب را معرفی روستاهای دوستدار کتاب و برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی دانست و گفت: سال گذشته به همت این باشگاه جشن امضا علی اصغر سیدآبادی در سنندج برگزار شد که چنین برنامه‌ای تاثیر بسزایی در تشویق نسل جوان به نوشتن دارد.

بی‌شک تجلیل و بزرگداشت از مولفان و مترجمان در هر جامعه‌ای علاوه بر معرفی بیشتر این افراد موجب ایجاد انگیزه در نسل جوان برای فعالیت در این عرصه می‌شود و این مهم گام موثری در راستای توسعه و پیشرفت است لذا توجه به این مبحث و اجرایی کردن آن نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

ایرنا
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.