۲۹ درصد واحدهای مسکونی بانه مقاوم سازی شده است

بختیار خدری روز پنجشنبه در گفت وگویی با اشاره به اینکه بانه به لحاظ مقاوم سازی ساختمان‌ها رتبه پنجم استان کردستان را دارد، اظهار داشت: با توجه به پراکندگی و عدم برخورداری روستاهای دور افتاده از امکانات مناسب در صورت وقوع بلاهای طبیعی مناطق روستایی بیشترین آسیب را می‌بینند.

وی ادامه داد: آمار مقاوم سازهای واحدهای مسکونی در بانه رضایت بخش نیست و در راستای اجرای طرح مقاوم سازی واحدهای روستایی جلساتی با بخشداران و دهیاران شهرستان برگزار کرده و لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده را اعلام کرده‌ایم.

خدری افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۷۰ واحد روستایی مقاوم سازی شده و در ۲ سال اخیر در راستای طرح ویژه مقاوم سازی واحدهای مسکونی آسیب دیده، ۴۱۸ مورد نیز برای دریافت تسهیلات ناشی از خسارت سیل و زلزله به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دریافت تسهیلات مقاوم سازی واحدهای روستای ضمانت بانکی است که بسیاری از متقاضیان نمی‌توانند ضمانت لازم را تامین کنند البته در بسیاری از روستاهای بالا ۵۰ خانوار حتی یک واحد مسکونی مقاوم سازی نشده که ضروری است اقداماتی برای تسهیل در پرداخت وام بانکی انجام شود.

خدری با اشاره به اینکه بخش مرکزی از بیشترین تسهیلات مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی بهره برداری کرده است، یادآور شد: برای هر واحد روستایی ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد و ۲۵۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

رییس بنیاد مسکن بانه تاکید کرد: تسهیلات بلاعوض برای متقاضیان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی ۳۵۰ میلیون ریال است که تاکنون اداره بهزیستی شهرستان ۱۸۰ نفر و کمیته امداد ۸۳ نفر از افراد زیر پوشش خود را معرفی کرده‌اند.

شهرستان بانه ۱۸۷ روستای ثبت شده دارد کوخ نشینی و پراکندگی روستاها یکی از مشکلات این شهرستان مرزی است که با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

ایرنا
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.