صنایع دستی کردستان بدلیل مشکلات گمرکی، چمدانی صادر می‌شود

خسرو قاضی زاده روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: به دلیل عدم همکاری گمرکات مرزهای سیرانبند بانه و باشماق مریوان شاهد ایجاد وقفه در صادرات صنایع دستی از استان هستیم لذا صادرات این صنایع از راه‌هایی همچون چمدانی صورت می‌گیرد که این امر بر میزان صادرات اثر منفی گذاشته است.

وی اضافه کرد: این در حالیست که چنین مشکلی در گمرکات استان کرمانشاه برای صادرات محصولات صنایع دستی وجود ندارد و این استان در سال گذشته ۱۳ میلیون دلار صادرات در این بخش داشته حال آنکه بدلیل محدودیت‌ها این میزان در کردستان تنها ۳۸۱ هزار دلار بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به قدمت و گستره هنر کلاش‌بافی در کردستان افزود: در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۷۰۰  صنعتگر کلاش‌باف در استان مشغول به فعالیت هستند و بیش از ۱۱ تعاونی فعال به صورت تخصصی در این کار می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ این هنر و صنعت به عنوان یکی از رشته‌های بومی استان کردستان از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه توسعه صادرات برخوردار است و ضروری است مسوولان مرتبط در این زمینه با این اداره کل همکاری بیشتری داشته باشند.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر معادل ۸۰ درصد تولیدکنندگان کلاش در شهرستان مریوان مشغول فعالیت هستند، یادآور شد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر دیگر از این صنعتگران در سایر شهرستان‌های استان از جمله در سروآباد، سنندج، سقز و بانه به صورت کارگاهی و خانگی مشغول به کار هستند.

وی گفت:‌ با توجه به تجمع و فراوانی تولید کنندگان کلاش در شهرستان مریوان و همچنین جایگاه ارزشمند این شهرستان به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران، در سال ۲۰۱۸ این شهر با تلاش مسوولین استانی و کشوری توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی کلاش ثبت و معرفی شد.

قاضی‌زاده با اشاره به اهمیت ثبت جهانی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش افزود: این فرصت مغتنم وظایف مهم و ارزشمندی را بر دوش دستگاه‌های حاکمیتی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان بخصوص اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده تا با تلاش و همت مضاعف زمینه توسعه همه جانبه این هنر صنعت را در کنار توسعه گردشگری مریوان و استان کردستان فراهم آورند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: در راستای توانمندسازی شاغلان حوزه کلاش بافی استان در سال جاری ۲ دوره آموزشی ویژه صنعتگران این رشته در شهرستان مریوان برگزار شد.

وی اظهار داشت: مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه قسمت زیرین این کفش وجود داشت که با نوآوری‌های صنعت‌کاران این حوزه و جایگزینی با مواد دیگر این مشکلات به کمترین میزان رسیده است.

قاضی‌زاده اضافه کرد: برای نصب اِلمان کلاش در شهرهای مختلف با شهرداری‌های این شهرها گفت و گو کرده‌ایم و مسوولان استانی نیز قول همکاری در این زمینه را به ما داده‌اند.

 

تاکنون ۲۵ مورد از ۴۵ رشته صنایع دستی فعال این استان توسط معاونت صنایع دستی کردستان ثبت ملی شده است، کلاش، گیوه محلی یا همان کفش دست‌ساز کُردی است که از دو لایه اصلی زیرین و لایه رویه با نخ‌های مخصوص و الیاف طبیعی ساخته می‌شود و علاوه بر استفاده در داخل کشور به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود.

ایرنا
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.