آتش زدن پرچم ترکیه در شهرهای کردنشین ایران+عکس

در چند شهر کردنشین ایران تجمع‌هایی در اعتراض به حمله ترکیه به شمال سوریه برگزار شده است. در یکی از این تجمع‌ها، در شهر بانه، معترضان پرچم ترکیه را به آتش کشیدند.

معترضان در شهرهای مختلف، از جمله سنندج و مریوان، علیه دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور شعار دادند؛ شعارهایی چون “مرگ بر ترکیه”، “مرگ بر اردوغان” و “روژاوا تنها نیست.”روژاوا نامی است که در کردی به مناطق کردنشین شمال سوریه گفته می‌شود.

ترکیه با هدف اعلام‌شده ایجاد یک “منطقه امن” در مرز با سوریه، عملیات نظامی گسترده‌ای را در این مناطق آغاز کرده و می‌خواهد کنترل منطقه را از نیروهای دموکراتیک سوریه خارج کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه ترکیبی از شبه‌ نظامیان کرد و عرب با محوریت کردها هستند.

در سال‌های گذشته هم شهروندان کرد هم شهروندان غیرکرد ایرانی از کردهای سوریه حمایت کرده‌اند.

چند وکیل ایرانی هم با انتشار بیانیه‌ای حمله ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرده و درباره “پاکسازی قومی” در این مناطق هشدار داده‌اند.

این وکلای دادگستری با تاکید بر حق کردهای سوریه برای “تعیین سرنوشت” و “تعامل با نظام داخلی سوریه” گفته‌اند: “ترکیه حق ندارد با دخالت در امور داخلی سوریه آمال و تمایلات نامشروع خود را بر دیگر ملل و کشورها تحمیل نماید.”

حمله ترکیه به این مناطق محکومیت گسترده بین‌المللی را به دنبال داشته است. بسیاری هم از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای تنها گذاشتن متحدان کرد در سوریه انتقاد کرده‌اند. کردهای سوریه این تصمیم آمریکا را “خنجر زدن از پشت” خوانده‌اند.

انتهای خبر/