شهرستان بانه در صنعت کشاورزی حرف‌ها برای گفتن دارد.

به گزارش بانه نیوز؛ روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۹۹، “مهندس احمدی” معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور در شهرستان بانه، در معیّت مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی بانه از بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان بانه بازدید نمودند.

بازدید‌ها از مزرعه دوهکتاری گوجه فرنگی در روستای خواجه امیر شروع شد و در این بازدید معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بر مزایا و حمایت همه جانبه سازمان جهاد کشاورزی از کشتهای نشایی و همچنین روش تونلی تولید محصولات صیفی تاکید نمودند.

در ادامه این مسئول از باغات بادام دیر گل و پرمحصول کشت شده در چند سال اخیر در روستای کانی گویز بازدید نمود.

ایشان در این بازدید با اشراف بر اینکه هر ساله در فصل بهار سرمای دیر رس در شهرستان وجود دارد و این موضوع موجب خسارات به باغهای بادام میشود گفت: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی، توسعه ارقام مقاوم به سرما و استفاده از ارقام دیر گل می‌باشد که میتواند نگرانی های بادامکاران را برطرف و محصول باکیفیت و پرمحصول تولید کنند و طرح توسعه باغات با گونه بادام دیر گل و پرمحصول از قبیل رقم آذر وشکوفه و… یکی از طرحهایی است که توسط جهاد کشاورزی هر ساله اجرا میشود.

سپس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بهمراه مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی بانه از مرکز خرید گندم در بویین سفلی بازدید نمودند.

ایشان در این بازدید اعلام نمودند: در دو سال گذشته گندم کاران استان کردستان با رعایت توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی در زمینه مبارزه بموقع با آفات و علفهای هرز رتبه دوم تولید گندم در کشور را کسب نموده اند.

“شریفی” مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بانه نیز در این بازدید آماری از سطح زیر کشت و وضعیت تولید گندم در شهرستان و مشکلات موجود در این راستا را بیان و افزودند: در حال حاضر با همکاری اداره تعاون روستایی سه مرکز خرید گندم در بویین، شوی وکانی سور دایر بوده و کار خرید تضمینی گندم گندمکاران را انجام داده و کشاورزان میتوانند گندم تولید خود را به این مراکز تحویل دهند.

مزرعه تحقیقاتی PVS گندم در روستای بایزید آباد، محل بعدی بود که مسئولان مورد بازدید قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در این بازدید یکی از اهداف احداث این مزرعه را کاشت ارقام مختلف گندم به منظور تعیین بهترین رقم گندم از لحاظ مقاوم بودن ، سازگاری و تولید جهت ترویج در بین گندمکاران و افزایش درآمد آنان عنوان نمودند که ثمرات نتایج این تحقیق در چند سال آینده مورد استفاده کشاورزان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است در این بازدید مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی بانه نیز توضیحاتی درخصوص کاشت پنج رقم مختلف گندم در شرایط یکسان در مزرعه pvsمذکور را ارائه نمودند.

همچنین “مهندس احمدی” در سفر یک‌روزه‌ی خود به شهرستان بانه، از مزرعه Pvsنخود در روستای خوری آباد نیز دیدن نمود.

ایشان در این بازدید با اشاره به اینکه کاشت نخود، علاوه بر درآمد برای کشاورزان میتواند یک گزینه مناسب برای کاشت در تناوب با گندم برای کشاورزان باشد عنوان کرد: احداث مزرعه pvs برای اولین بار در شهرستان با ارقام مختلف ازقبیل آزکان ، آراز، گوکسو و غیره اجرا شده که هدف از آن تعیین بهترین رقم نخود از لحاظ درآمد و سازگاری با شرایط آب وهوایی و خاک شهرستان و ترویج در بین نخودکاران و توسعه آن میباشد.

در این بازدید نیز “شریفی” مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گزارشی از وضعیت مزارع نخود و همچنین مشکلات موجود در راستای تولید از جمله “نبود کمباین و ادوات کاشت و برداشت مکانیزه نخود که خود موجب افزایش هزینه های تولید برای نخود کاران میشود” اشاره نمود و خواستار استفاده از اعتبارات و یارانه جهت خرید و تجهیزات مکانیزه برداشت نخود برای شهرستان بانه شدند

در پایان “مهندس احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر وکارشناسان باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بهمراه مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی بانه از اجرای عملیات اصلاح باغات درجه دو گردو (سرشاخه کاری وپیوند درختان گردو) در روستای بیاندره بازدید کردند.

ایشان در این بازدید با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرستان بانه در زمینه سرشاخه کاری و پیوند درختان گردو پیشرو بوده، اعلام نمود: سازمان جهاد کشاورزی با هدف اصلاح باغات و افزایش درآمد گردوکاران با ارقام دیربرگ و پرمحصول این طرح را اجرا مینماید.

“مهندس حاجی میرزایی” مدیر باغبانی استان نیز با توجه به اقدامات خوب جهاد کشاورزی شهرستان در چند سال گذشته در این زمینه افزود: از محل اعتبارات حوزه دریاچه ارومیه بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون ریال به شهرستان بانه برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است.

“شریفی” نیز در این بازدید اعلام داشت: تنها در سالجاری با همکاری گردوکاران بیش از ده هزار اصله درخت گردو در این شهرستان با ارقام دیر برگ از قبیل چند لر و همچنین ژنوتیپهای برتر اصلاح و پیوند شده است و خواستار اختصاص اعتبار بیشتر به این شهرستان با توجه به پتانسیل موجود جهت سرشاخه کاری باغات شدند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.