نماینده مجلس: توسعه زیرساخت‌های بازارچه مرزی سیرانبند ضروری است

به گزارش بانه نیوز به نقل از ایرنا، بهزاد رحیمی روز سه‌شنبه در نشست با سید مجبتی موسویان معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران به منظور بررسی مشکلات بازارچه سیرانبند با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله تجارت در این بازارچه اظهار داشت: این بازارچه ظرفیت خوبی برای فعالیت تجار است و اقلیم کردستان عراق نیز بستر خوبی برای صادرات دارد.

وی با بیان اینکه مرزی بودن مزیت‌های بسیاری دارد که باید مرزنشینان از آنها برخوردار شوند و درآمد پایداری برای شان ایجاد شود،  اضافه کرد: بازارچه سیرانبند در افکار عمومی به عنوان یک مرز رسمی شناخته شده که باید برای تحقق این امر تلاش کنیم چرا که غالب درآمد مردم منطقه از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون وابسته به مبادلات مرزی بوده است.

رحیمی یادآور شد: واردات ۱۰۰ قلم کالا یکی از منابع درآمدی در شرایط کنونی است که میتوان برای مرزنشینان ایجاد کرد و انتظار داریم این طرح اجرایی و بازار و مراکز تجاری بانه بار دیگر رونق ییدا کند.

وی افزود: بانه به عنوان قطب مهم تولید لامپ‌های کم مصرف در کشور شناخته می‌شود و چهار واحد تولیدی در این بخش با ظرفیت بالا فعال و برای یک هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که این واحدها بر اساس درخواست متقاضیان در صورت حمایت تا ۱۰ واحد قابل افزایش است.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کم هزینه ترین و آسانترین راه برای توسعه صادرات بازارچه سیرانبند بانه است چرا که همجواری، مشترکات فرهنگی، زبانی و خویشاوندی با اقلیم کردستان عراق موجب شده اعتماد خوبی بین تجار اقلیم و کردستان ایجاد شود.

فرماندار بانه نیز با اشاره به اینکه بازارچه سیرانبند صادرات محور است گفت: براساس دستورالعمل هیات وزیران بازارچه‌های غیر رسمی هنگه ژاله و گله سور که نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرستان بانه داشتند در سال ۹۵ مسدود شدند.

اسماعیل رستم پور با بیان اینکه ۸۵ درصد درآمد مرزنشینان از مرزها تامین می‌شود چرا که کشاورزی شهرستان بدلیل شرایط جغرافیایی درآمدزایی مناسبی ندارد، اظهار داشت: واردات ۱۰۰ قلم کالا از بازارچه سیرانبند بک بار انجام شده و با توجه به شرایط موجود این طرح با مشکل مواجه شد که یکی از مطالبات مرزنشینان تحقق مجدد آزادسازی واردات ۱۰۰ قلم کالا از این مرز است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته شهرستان بانه به عنوان نگین تجاری غرب کشور شناخته و روزانه چندین هزار نفر مسافر به قصد خرید وارد این شهر می‌شد تجار و سرمایه گذاران تلاش می‌کنند این برند برای بانه همچنان حفظ شود.

فرماندار بانه یادآور شد: ظرفیت بازارچه سیرانبند بیشتر از ظرفیت صادراتی است که در حال حاضر انجام می شود ولی برای توسعه صادرات در این بازارچه نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم.

فعالیت تجاری در بازارچه سیرانبند بانه از سال ۷۴ آغاز شد، بازارچه مرزی سیرانبند در ۲۵ کیلومتری غرب بانه و در بخش ننور واقع شده است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.