بیش از سه هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان مسدود شد

به گزارش بانه نیوز؛ کامران خرم روز جمعه در گفت وگویی اظهار داشت: با مسدود شدن این تعداد چاه، ۴۵ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌های استان برگشت داده شده است.

وی به مسدود کردن ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۹۸ اشاره کرد و یادآور شد: امسال نیز با هماهنگی و همکاری دستگاه قضایی و انتظامی تا پایان مرداد ۱۶۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تعداد چاه‌های غیرمجاز را در استان هفت هزار حلقه اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۷۷۸ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی نصب شده و تمام منابع آبی برقی دهگلان و قروه هوشمند است.

خرم بر برخورد جدی با حفر چاه غیرمجاز به ویژه در مناطق شرقی استان تاکید کرد و گفت: برداشت غیر اصولی از سفره‌های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان‌های استان می‌شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.

وی تاکید کرد: ۱۵ محدوده مطالعاتی در کردستان وجود دارد که از این تعداد ۹ محدوده در داخل استان و ۶ محدوده دیگر با استانهای آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه مشترک است.

استان کردستان در چهار محدوده مطالعاتی مرزی غرب، قزلچه (مریوان)، چومان (بانه) و سردشت (رودخانه کلاس) و سیروان با کشور عراق مرز مشترک دارد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.