کلاس درس روی پشت بام و زیر سایه بلوط پیر

به گزارش بانه نیوز؛ از تمام امکانات پیشرفته آموزشی و تحصیلی تنها یک وایت برد کهنه و قدیمی دارند اما از ادامه تحصیل ناامید نیستند،  کلاس‌شان زیر سایه درخت بلوط در کوخ درویش احمد برپاست و معلم در همین محل، به ایشان علم می‌آموزد.

«کوخ به محلی در نزدیکی اراضی کشاورزی و باغی گفته می‌شود که ۲ تا هفت خانوار در آن زندگی می‌کنند،  این خانواده‌ها به لحاظ خویشاوندی روابط نزدیکی با هم دارند، کوخ پدیده ای است که بدلیل صعب العبور بودن منطقه از گذشته‌های خیلی دور در بانه شکل گرفته است،  اکثر کوخ‌های بانه از نعمت برق برخوردارند و برخی که در مسیر خط لوله گاز قرار دارند نیز از این نعمت بهره مند هستند اما آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت در کوخ‌ها ضعیف است، شغل بیشتر کوخ نشینان در بانه کشاورزی و دامپروری است، البته بر خلاف دیگر مناطق کشور،بنای مسکونی در کوخ‌های بانه با استفاده از مصالح جدید و برخی نیز مصالح سنتی همچون سنگ، گل و چوب ساخته شده اند. جنگل‌های انبوه و صعب العبور بودن منطقه باعث شده بسیاری کوخ ها از امکانات اولیه محروم باشند برخی از آنها حتی راه مناسب هم ندارند و در فصل زمستان مشکلات زیادی برای تردد پیش روی ساکنان کوخ وجود دارد. دانش آموزان کوخ نشین مجبورند در سرما و گرما راه‌های صعب العبور و ناهموار را طی کنند تا به نزدیکترین مدرسه برسند.»

کژان، ژوان، الیاس، کیوان، بی گرد، ایلیا و سامان هر روز صبح راه پر پیچ و خم کوخ‌های برده سپی و کاک احمد که بیش از یک کیلومتر است را با هدف یادگیری می‌پیماند تا به کلاس درس برسند، حصیر کهنه‌ای زیرشان پهن کرده و دور هم جمع می‌شوند تا معلم درس را شروع کنند.

این دانش آموزان که تشنه یادگیری هستند و به امید آینده‌ای بهتر با اشتیاق فراوان به سخنان معلم شان با دقت گوش می‌سپارند تا فردایی بهتر را برای خود،  شهر،  دیار و وطن شان بسازند.

آرزوهای شان بزرگ است اما راه پر پیچ و خمی در پیش دارند، ژوان آرزو دارد پزشک شود و به مردم روستایش خدمت کند، کژان نیز آرزو دارد معلم شود تا به بچه‌های کوخ‌های محروم که هیچگونه امکاناتی ندارند، علم بیاموزد.

مدرسه خانه دوم دانش آموز است اما سقف خانه دوم این بچه‌ها آسمان است و حصیری کهنه به جای میز نیمکت،  از هر گونه وسایل آموزشی، سرویس بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی در اینجا خبری نیستند و برای آب خوردن باید به چشمه ۱۰۰ متری کلاس بروند.

دانش آموزان این کوخ‌ها سال‌های قبل در مدرسه روستای «برده بوک» تحصیل می‌کردند البته این روستا هم با ۲۰ خانوار جمعیت و ۱۰ نفر دانش آموز مدرسه نداشت و کانکس قدیمی محل تشکیل کلاس‌ها بود.

امسال برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از خطرات احتمالی راه و فاصله چهار کیلومتری روستای برده بوک با این کوخ‌ها، اهالی تصمیم گرفتند کلاس درس را در کوخ درویش احمد که در بین کوخ برده سپی و احمد رحیمی واقع شده، برگزار کنند.

آموزش و پرورش شهرستان بانه بنابر درخواست اهالی معلمی را برای آموزش به هفت دانش آموز پایه اول، دوم، چهارم، پنجم و ششم اختصاص داد و او هر روز از شهر بانه خود را به این مکان می رساند تا به دانش آموزانش علم بیاموزد.

مشکلات کوخ نشینان

عضو شورای اسلامی روستای برده بوک که شورای کوخ های اطراف نیز است به خبرنگار ایرنا گفت: سال‌های قبل دانش آموزان کوخ‌های اطراف روستای برده بوک در این روستا تحصیل می‌کردند اما امسال به درخواست اهالی، فرزندانشان در یکی از کوخ ها درس می‌خوانند.

خالد افتخاری با بیان اینکه اهالی کوخ‌ها درآمد بسیار کمی دارند، افزود: اهالی نسل به نسل در اینجا زندگی کرده و برخی کوخ‌ها بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد اما از بسیاری امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

وی اظهار داشت: امسال برای اجرای برنامه‌های عمرانی روستای برده بوک و کوخ‌های اطراف ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته که این اعتبارات با خودیاری مردمی در فاز نخست برای ساماندهی فاضلاب روستایی هزینه شد و فاز دوم نیز سال آینده اجرا می‌شود.

افتخاری ادامه داد: روستای برده بوک و کوخ‌های اطراف ۱۵۰ نفر جمعیت و ۱۷ دانش آموز دارند که امسال آموزش و پرورش ۲ معلم به این منطقه اختصاص داد یکی از معلم ها در روستای برده بوک و یکی هم در کوخ درویش احمد به دانش آموزان آموزش می‌دهند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده از طرف شورای اسلامی و دهیاری روستا قرار شد یک واحد کانکس بعنوان کلاس درس برای این دانش آموزان اختصاص داده شود اما تاکنون این وعده عملی نشده و کلاس درس همچنان در فضای باز برپاست.

این عضو شورای اسلامی روستای برده بوک تاکید کرد: جاده روستا و کوخ ها شرایط بسیار نامناسبی دارد و در مسیر جاده برده بوک بیش ۱۲ روستا قرار دارد که گذر از این مسیرها بسیار سخت و در فصل زمستان ناممکن است.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت وگو با مسوولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس شهرستان بانه در خصوص وضعیت کلاس های درس کوخ ها و تخصیص امکانات و تجهیزات به آنها بدلیل عدم تمایل ایشان به انجام مصاحبه، بی نتیجه ماند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است. کوخ نشینی در بانه بیشتر در بخش آرمرده و نمشیر رواج دارد بطوریکه در بخش آرمرده حدود ۲۰۰ کوخ و در بخش نمشیر نیز حدود ۸۰ کوخ وجود دارد .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.