۴۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان مسدود شد!

عرفان مومن‌پور روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: با انسداد این تعداد چاه، هفت میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی استان برگشت داده شده است.

وی به برخورد جدی با حفر چاه‌های غیرمجاز تاکید و اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در استان کردستان وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: این شرکت سال گذشته برای اجرای فعالیت‌های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه کرد.

مومن‌پور خواستار استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی توسط بهره‌برداران به ویژه در مناطق شرقی استان شد و گفت: برداشت غیر اصولی از سفره‌های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان‌های استان می‌شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۹ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.