حجم آب سدهای کردستان ۱۸ درصد کاهش یافت!

آرش آریان‍‍ژاد روز سه‌شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: حجم آب کنونی مخازن سدهای کردستان در مقایسه با ۲ میلیارد و ۱۲۹.۷ میلیون مترمکعب پارسال، ۳۹۷.۲ میلیون مترمکعب کمتر است.

وی با اشاره به اینکه حجم نرمال مخازن سدهای استان ۲ میلیارد و ۷۹۷ میلیون مترمکعب است، اضافه کرد: در حال حاضر در مجموع ۶۱.۹ درصد مخازن سدها پر است در حالیکه سال قبل این رقم ۷۶.۱ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: حجم نرمال مخزن سد قشلاق ۲۱۵ میلیون مترمکعب است که اکنون حجم آب مخزن آن ۱۷۵ میلیون مترمکعب بوده و ۸۲ درصد پر است، در حالیکه سال گذشته در همین مدت ۱۰۰ درصد پر بود.

آریانژاد حجم نرمال مخزن سد سنگ سیاه را ۳۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر حجم آب مخزن این سد ۱۸.۲۹ میلیون مترمکعب است و سال قبل در همین مدت ۲۴.۵۹ میلیون مترمکعب بود، یعنی نسبت به پارسال ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: از چهار میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد بانه، سه میلیون مترمکعب آن پر است و نسبت به ۴.۱۲ میلیون مترمکعب پارسال، ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به ۶۴.۹۱ میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد زریبار، گفت: اکنون این سد ۵۱.۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد و ۷۹ درصد آن پر است، در حالیکه سال گذشته ۱۰۰ درصد پر بود.

آریانژاد تاکید کرد: حجم نرمال سد چراغ ویس ۸۶ میلیون مترمکعب بوده و حجم آن اکنون ۳۹.۸۰ میلیون مترمکعب است که نشان از پر بودن ۴۶ درصدی آن دارد.

وی با بیان اینکه سد گاران ۸۴.۴۲ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب مخزن این سد، ۸۴.۳۳ میلیون مترمکعب و ۱۰۰ درصد پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در حال حاضر حجم آب مخزن سد زیویه ۱۱.۲۰ میلیون مترمکعب و ۷۰ درصد آن پر، سد سورال ۱۱.۴۲ میلیون مترمکعب و ۱۰۰ درصد آن پر و حجم کنونی مخزن سد سیازاخ نیز ۵.۳۹ میلیون مترمکعب و ۲ درصد آن پر است.

آریانژاد حجم حال حاضر مخزن سد عباس‌آباد بانه را ۴.۷۲ میلیون مترمکعب و ۳۴ درصد آن را پر اعلام کرد و افزود: اکنون ۵۲ درصد مخزن سد آزاد هم پر است و ۱۵۷.۹۱ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم آب کنونی سد بوکان ۵۷۷.۹۵ میلیون مترمکعب و ۷۲ درصد پر است، گفت: سد تلوار هم در حال حاضر ۱۳۱.۲۴ میلیون مترمکعب آب دارد و ۹۴ درصد آن پر است در حالیکه سال گذشته ۱۰۰ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: از مخزن ۵۵۵ میلیون مترمکعبی سد گاوشان، ۴۶۰.۲۳ میلیون مترمکعب آن معادل ۸۳ درصد پر است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد کاهش یافته است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۹ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.