غربالگری بیش از ۴۱۴ هزار نوزاد کردستانی از لحاظ کم کاری تیروئید

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از زمان شروع برنامه غربالگری نوزادان از لحاظ کم کاری تیروئید در استان تا سال گذشته، ۴۱۴ هزار و ۱۹۵ نوزاد مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳ مورد شناسایی و درمان شده‌اند.

ابراهیم قادری افزود: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در مدت زمان کوتاهی به پوشش ۹۸ درصد در کل کشور رسیده است.

قادری خاطرنشان کرد: در استان کردستان این برنامه از سال ۸۴ و همزمان با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با فراهم کردن زیر ساخت اولیه شروع شد و در سال ۹۹ پوشش غربالگری نوزادان به صد در صد رسید.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه افزود: از شروع برنامه مذکور در سطح شهر و روستا‌های استان تا پایان سال گذشته بالغ بر ۴۱۴ هزار و ۱۹۵ نوزاد مورد غربالگری قرا ر گرفته که از این تعداد بیش از ۲ هزار و ۴۳ بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی و درمان شده اند.

قادری با بیان اینکه بهترین زمان برای نمونه گیری در برنامه غربالگری کم کاری تیروئید هفته اول زندگی نوزاد است، افزود: در این زمینه نیز در سطح استان، بیش از ۹۰ درصد نوزادان در بازه زمانی ۳ تا ۵ روزگی غربالگری شده اند و تمامی بیماران، تحت درمان دارویی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه نوزادان از بدو تولد هیچ‌گونه علائمی از بیماری کم کاری تیروئید ندارند، گفت: با توجه به اینکه هورمون تیروئید در تکامل مغز مؤثر است، در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع، نوزادان دچار عقب‌ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی دیگری می‌شوند.

قادری با اشاره به اینکه غربالگری در نوزادان متولدشده در روز‌های سوم تا پنجم تولد صورت می‌گیرد، گفت: با انجام غربالگری، تقریباً ۹۰ درصد تشخیص و درمان بیماری انجام می‌شود.

قادری تصریح کرد: در صورت درمان نشدن این بیماری در نوزادان، بعد از شش‌ماهگی با علائم بالینی و معاینه قابل تشخیص است که البته در آن زمان آسیب‌ها و صدمات مغزی واردشده غیرقابل‌جبران است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد بیماران در بازه زمانی کمتر از ۲۸ روزگی (بهترین زمان) درمان را شروع کرده اند ادامه داد: این موضوع در حفظ ضریب هوشی بیماران در محدوده طبیعی کمک کننده است و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که ضریب هوشی صد درصدی نوزادانی که بیماری آنان شناسایی و درمان شده است در محدوده طبیعب و بیانگر موفقیت چشمگیر اجرای برنامه است.

شعار روز جهانی تیروئید سال ۲۰۲۱ میلادی که مصادف با ۴ خرداد در کشور مان است؛ «مادر، کودک، ید (Mother Baby Iodine)» نامگذاری شده است، بنابراین افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های تیروئید، عوارض آن‌ها و همچنین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های غده تیروئید از اهداف روز و هفته جهانی تیروئید است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.