سایه بخشش بر سر بازاریان بانه

با شیوع ویروس کرونا و نوسانات قیمت ارز مجتمع های تجاری بانه با رکودی بی سابقه مواجه شدند بسیاری از مغازه داران توان ماندن در این بازار را نداشتند شغل خود را رها کردند و تقربیا طبقات بالای و طبقات زیر زمین مجتمع های تجاری بانه خالی شده و بسیاری از مغازه ها به انبار تبدیل شد.
در ۲ دهه اخیر شهرستان بانه به دلیل وجود ۲ مرز موقت تجاری گله سوره و هنگه ژاله و مرز رسمی سیرانبند بانه و واردات و صادرات کالا از این مرزها به یکی از شهرهای تجاری کشور تبدیل شده وبه عنوان نگین اقتصادی غرب کشور لقب گرفت و سالانه میلیون ها مسافر از اقصا نقاط کشور برای خرید کالاهای لوکس و ارزان قیمت به این شهر کوچک مرزی سفر می کردند که این موضوع زمینه را برای ساخت بیش از ۱۰۰ مجتمع تجاری با ۱۲ هزار واحد تجاری فراهم کرد.
در سال های اخیر علاوه بر شیوع ویروس کرونا و عدم ثابت قیمت ارز اجاره بهای افسار گسیخته مغازه ها توان رقابت از کسبه گرفته برخی از مالکان این مجتمع ها اجاره بهای مغازه ها را تا ۲ برابر افزایش دادند و برخی دیگر قیمت ها را ثابت نگه داشتند اما تعدادی هم اجاره بهای چند ماه را بخشیدند.
چندی پیش از دوستی شنیدم مالک مجتمع های تجاری قصر خرید مادر اجاره بهای چند ماه مغازه ها را به مغازه داران بخشیده و اجاره بها را نیز تا سال آینده ثابت نگه داشته این اقدام خیرخواهانه او من را به تهیه گزارشی در این زمینه تشویق کرد.
برای پیگیری این موضوع راهی مجتمع تجاری قصر خرید مادر شدم و به دفتر مدیریت پاساژ رفتم که به گرمی از من استقبال کرد دکتر هاوری شریف زاده که پزشک است و در سنندج خدمت می کنند اما روزهای تعطیل برای سرو سامان دادن به اوضاع پاساژ به بانه می آید او و برادرانش این مجتمع تجاری را مدیریت می کنند.
همیار مستاجران باشیم
مالک مجتمع تجاری قصر خرید مادر در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: براساس تصمیم هیات مدیره پاساژ برای مدیریت پاساژ یک کانال تلگرامی ایجاد کردیم و تمام تصمیمات در مورد مدیریت و موضوعات مربوط به این مجموعه در کانال اطلاع رسانی می شود.
هاوری شریف زاده ادامه داد: از ابتدای شروع بحران کرونا وظیفه انسانی خود دانستیم که همیار مستاجران پاساژ باشیم بر همین اساس در مرحله نخست همزمان با شیوع پیک اول ودوم ویروس کرونا اجاره بهای ۲ ماه مغازه ها دریافت نکردیم.
وی اظهار داشت: در ماه های بعدی سال نیز برای پرداخت اجاره بهای واحدهای تجاری تسهیلگری کردیم امسال نیز در تمدید قرار دادها اجاره بها را افزایش ندادیم طبق روال سال گذشته اجاره بها پرداخت می شود.

شریف زاده با اشاره به اعمل ممنوعیت های تردد بین شهری و استان همزمان با پیک چهار شیوع ویروس کرونا افزود: علاوه بر ثابت نگهداشتن اجاره بها تا پایان شهریور ماه نیز اجاره بها از مستاجرین دریافت نمی شود همچنین در قراردادهای جدید تخفیف کامل اعمال می شود.
وی با اشاره به اهداف این اقدام خیرخواهانه گفت: ما با مغازه داران اعضای یک خانواده هستیم و اگر اجاره بها را افزایش دهیم و فشار را بر بازاریان بیشتر کنیم مغازه داران نیز مجبور می شوند که قیمت محصولات خود را افزایش بدهند و این اقدام باعث رکود بازار می شود.
این سرمایه گذار اضافه کرد: در واقع ما با این کار به خودمان نیز کمک کردیم چراکه فشاری که به آنها تحمیل می شود این فشارها مستقیما بر ما تاثیر می گذارد و بازار با مشکل مواجه می شود و تعداد بیشتری از مغازه های خالی می شود.
وی اظهار داشت: مجتمع تجاری قصر خرید مادر در سه طبقه سال ۹۴ به بهره برداری رسید و هر طبقه ۲۲ مغازه دارد و هم اکنون حدود ۲ طبقه فعال است.
شریف زاده با اشاره به رکود چند سال اخیر بازار یاد آور شد: در چند سال اخیر رکود اقتصادی بر کشور حاکم شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته و با توجه به اینکه اجناسی که در بازار بانه عرضه می شود خارجی است نوسانات ارز تاثیر زیادی بر بازار دارد.
وی ادامه داد: برای کمک به بازاریان در سال های اخیر نیز بیش از ۴۰ درصد اجاره بها در مواقع ضروری را کاهش دادیم و در صورتی که توان پرداخت اجاره بها را نداشتند با مغازه دار همکاری و سازش برقرار می کردیم.
این سرمایه گذار با اشاره به راهکارهای رونق بازار گفت: باید دست اندارکاران نظام اقتصادی برای افزایش قدرت خرید مردم تسهیلگری کنند با افزایش قدرت خرید مردم سفر کردن نیز راحت تر می شود.
وی با بیان اینکه رکود اقتصادی کشور نیاز به آسیب شناسی دارد اضافه کرد: بازاریان باید برای معرفی کالاها و برندهای خود باید تبلیغات گسترده انجام دهند و در کنار آن نیز همکاری و همدلی در بین مالک و مستاجر و بازاریان ایجاد شود.
شریف زاده یاد آور شد: برگزاری جشنواره های فصلی، تجهیز مراکز اقامتی و گردشگری و ایجاد فضای مناسب برای برای توسعه دوباره بازار و جذب مسافران خرید ضروری است.
نوسان قیمت ارز و شیوع ویروس کرونا مهمترین مشکل بازاریان
یکی از بازاریان مجتمع تجاری قصر خرید مادر با اشاره به وضعیت موجود بازار و مشکلات بازاریان بانه گفت: با شیوع ویروس کرونا و نوسان قیمت ارز مشکلات زیادی برای بازاریان بانه ایجاد شد و بسیاری از بازاریان توان رقابت در بازار را نداشتند.
فریدون رستمی افزود: قبلا از شروع مشکلات بازاریان در هر مغازه بیش از سه نفر کار می کردند و درامدشان را از این مغازه ها کسب می کردند و برای بسیاری از جوانان شغل ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه بازار بانه متعلق به همه ایرانیان است اظهار داشت: در شرایط موجود یک مغازه دار به سختی می تواندهزینه های زندگی خانواده را تامین کنند چراکه ورود مسافر به شهرستان بسیار کاهش یافته و مردم توان خرید ندارند.
رستمی افزود: در سالهای گذشته بانه ایرانی کوچک بود و روزانه مردم از شهرهای مختلف کشور به بانه سفر می کردند و مردم مهمان نواز بانه نیز با آغوش گرم پذیرای مهمانان بودند.
وی با اشاره به اقدام خیرخواهانه مالک مجتمع تجاری قصر خرید مادر گفت: مالک این مجتمع تجاری با شیوع کرونا ۲ ماه اجاره بهای مغازه به مغازه داران بخشید و در ماه های بعد ۴۰ درصد کاهش دادند که کمک زیادی به بازاریان کردند.
این مغازه دار اضافه کرد: اقدام خیر خواهانه مالک این مجتمع تجاری باعث شده که بسیاری از مغازه داران بدهی ها خود را پرداخت کنند.
وی اظهار داشت: امسال بسیاری از مجتمع های تجاری بانه اجازه بهای مغازه ها را چندین برابر افزایش داده اما مالک مجتمع تجاری قصر خرید مادر قیمت ها را ثابت نگه داشته و مغازه داران را نیز چند ماه از پرداخت اجاره بها معاف کرد.
تامین اجاره بهای مغازه مهمترین دغدغه
هیمن محمودی یکی دیگر از مغازه داران مجتمع تجاری قصر مادر است که از چهار سال گذشته در این مجتمع تجاری فعالیت می کنند و گفت: شرایط بازار بانه نسبت به سالهای گذشته تغییرات زیاد کرده و توان خرید مردم بسیار پایین آمده و تامین اجاره بهای مغازه ها یکی از مهمترین مشکلات بازاریان است.
وی ادامه داد: ما براساس برنامه ریزی سال های گذشته خرید کردیم که بخشی از خرید با چک بوده با شیوع ویروس کرونا نتوانستیم بر اساس سالهای قبل برنامه ریزی کنیم و چک ها را پاس کنیم.
به گفته محمودی سالهای قبل در ایام تعطیلات نوروزی بانه یکی از مقصدهای خرید ایرانیان بود اما در ۲ سال اخیر به دلیل محدودیت های کرونایی مردم نتوانستند سفر کنند و بازار به دلیل مشکلات مالی بر سر ما آوار شد.
وی اظهار داشت: مالک این مجتمع تجاری شرایط و مشکلات ما را به خوبی درک کرده و در این شرایط با تخفیف و بخشش چند ماه اجازه بهای مغازه به ما کمک بزرگی کرده این در حالی است که اجازه بها در بسیاری از پاساژها سه برابر افزایش یافت.
این مغازه دار ضمن تقدیر از این اقدام خیرخواهانه مدیریت مجتمع تجاری قصر خرید مادر گفت: این اقدامات باعث دلگرمی بیشتر مغازه داران و رونق بازار می شود امیدواریم مالکان دیگر نیز مغازه داران را درک و در اجرای این گونه اقدامات بازاریان را همکاری کنند.

وی افزود: همکاری و همراهی مالکان پاساژ باعث رونق بیشتر بازار و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر می شود.
اجاره بر اساس تقاضای بازار تعیین می شود
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه نیز گفت: برای نظارت بر بازار و تعیین اجاره بهای مغازه های سازمان صنعت، معدن و تجارت دخالت نمی کنند چراکه این رابطه مالک و مستاجر است و در حیطه کار دادستانی است.
بایز حسینی افزود: اجاره بهای مغازه ها بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود و نرخی از سوی هیچ ارگانی تعیین نمی شود و توافق بین طرفین است.
وی اظهار داشت: برخی از مالکان تنها به فکر منفعت خود هستند و به فکر بازاریان نیستند اما برخی از مالکان اجاره بهای مغازه ها کاهش دادند و برخی هم بیش از ۲ برابر افزایش دادند.
حسینی با بیان اینکه اهرم قانونی برای قیمت گذاری مجتمع های تجاری نداریم اضافه کرد: امسال در بحث اجاره بهای مجتمع های تجاری جلسه ای با هماهنگی دادستانی، دادگستری، فرمانداری، مالکین پاساژها و اداره صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و قرار براین شده که درصد افزایش قیمت برای اجاره بها تعیین شود.
وی اظهار داشت: هیچگونه مشوقی برای مجاب کردن مالکین مجتمع های تجاری وجود ندارد اگر مالکین از معافیت های مالیاتی بهره مند شود در قیمت گذاری اجاره بهای واحدهای تجاری نقش موثری دارد.
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه اظهار داشت: بسیاری از قراردادهای شفاف نیست چراکه مالکین برای فرار از مالیات در قرارداد قیمتی تعیین می کند اما در عمل قیمت بیشتری از مستاجر می گیرد.
وی گفت: هم اکنون ۶ هزار واحد صنفی فعال با پروانه در بانه وجود دارد و حدود ۲ هزار واحد صنفی با شیوع ویروس کرونا و رکورد بازار تعطیل شدند.
حسینی اظهار داشت: تامین کالا، افزایش اجاره بهای مغازه ها و نوسانات قیمت ارز مهمترین مشکلات فعالان بازار است ورود کالا از مرزها تاحدود قیمت برخی از کالاها را ثابت نگهداشته وقیمت برخی از اقلام همچنان در حال نوسان است.
وی ادامه داد: مجتمع تجاری قصر خرید مادر و ماد امسال اجاره بها را ثابت نگه داشتند و چند ماه هم اجاره بها دریافت نکردند برخی از مجتمع های تجاری اجاره بها را چند برابر افزایش دادند.
در شهرستان بانه یکصد مجتمع تجاری با ۱۲ هزار واحد تجاری وجود دارد که این مجتمع های تجاری در ۲ دهه اخیر احداث شد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.