روایتی تلخ از مرگ مبهم زن باردار بانه‌ای

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه جوامع کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان است چراکه که نشان‌دهنده مراقبت‌های بارداری مناسب و بیانگر اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

این در حالی است که مرگ و میر مادران یکی از خطرات عمده تهدیدکننده حیات انسانی است که سال‌های سال قربانی‌های فراوانی گرفته است. شناختن علل و عوامل کاهش میزان آن همواره از دغدغه‌های بشری بوده است. مرگ و میر مادران صرفاً یک معضل بهداشتی نبوده بلکه یک معضل اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

از آنجایی که زنان و به ویژه مادران نقشی بسیار کلیدی در خانواده و تربیت فرزندان داشته و سلامت آنان تأثیر به‌سزایی در سلامت خانواده و فرزندان دارد. باید سعی کنیم هیچ مادر بارداری به دلایل قصور پزشکی و بی‌توجهی به وضعیت آنان فوت نکند چراکه این حادثه از تلخ‌ترین و ناعادلانه‌ترین حوادث در نظام سلامت یک کشور است.

با وقوع مرگ مادران باردار بنیان خانواده و سلامت فرزندان در معرض خطر قرار می‌گیرد. از این رو سلامت مادران باردار، از نظر شاخص‌های بهداشتی اهمیت دارد و مرگ و میر آنان علاوه‌بر اینکه نشان‌دهنده شاخص‌های بهداشتی پایین بوده، خود فاجعه‌ای بزرگ است.

در روز دوشنبه هفته جاری یک مادر باردار ۲۸ساله بانه‌ای پس از زایمان و به دنیا آمدن فرزندش دچار خونریزی شدید شده و برای مداوا به بیمارستان بعثت سنندج منتقل می‌شود و سپس صبح روز گذشته فوت می‌کند اما تاکنون مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان روزه سکوت به خود گرفته و هیچ شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در این‌باره نکرده‌اند!

یکی از نزدیکان این خانم باردار در بیمارستان بانه در گفت‌وگویی به جزئیات این واقعه تلخ پرداخت و اظهار داشت: این خانم باردار در هفته چهلم بارداری که سابقه هیچ‌گونه بیماری نداشته و بارداری اولش بوده که تحت نظر پزشک زنان و زایمان (با حفظ هویت) بود که آخرین باری که به پزشکش مراجعه کرده، گفته فعلاً نیاز نیست و زایمان طبیعی انجام می‌شود و سپس دکتر به مسافرت می‌رود.

وی افزود: روز دوشنبه هفته جاری، مادر باردار ۲۸ ساله G1 با پای خودش برای انجام زایمان طبیعی به بیمارستان رازی بانه مراجعه و بستری می‌شود، پرسنل پزشکی از ساعت ۱۲ظهر تا ۸ و ۹ همان شب، برای ختم بارداری تعلل می‌کنند که به دلیل افزایش ضربان قلب جنین، مادر سزارین اورژانسی شده و سپس در اتاق عمل نیز ضربان قلب مادر بالا رفته و او را به ICU منتقل می‌کنند که آنجا خونریزی داخلی داده و به دلیل عدم کنترل خونریزی، رحمش را خارج می‌کنند (هیسترکتومی).

این منبع آگاه بیان کرد: سپس دوباره مریض را برای انجام لاپاراسکوپی به اتاق عمل منتقل کرده و مایعات اضافی خارج شده و مجدداً به ICU منتقل می‌کنند سطح هوشیاری استیبل اما ریه درگیر می‌شود، اکو قلب برای مادر انجام شده و در بیمارستان بانه متوجه می‌شوند که قلب مشکل دارد و مریض را جهت برسی بیشتر و اقدامات لازم به بیمارستان بعثت سنندج اعزام می‌کنند که در آنجا فوت می‌کند.

وی اظهار کرد: مریض با وضعیت اینتوبه با آمبولانس از بانه به زرینه منتقل اما آمبولانس ونتیلاتور پرتابل نداشت و از آمبوبگ برای تنفس استفاده کردند و از آنجا با اورژانس هوایی به بیمارستان بعثت منتقل شد.
یکی از پرسنل بخش زایمان بیمارستان بعثت سنندج نیز درباره جزئیات این واقعه اظهار کرد: غروب روز دوشنبه هفته جاری وقتی مریض را تحویل بیمارستان بعثت دادند مریض Spo2:45% و هایپوکسی کشیده (نرسیدن اکسیژن به مغز) تحویل داده شد.

وی افزود: در بیمارستان بعثت احیا (CPR) با موفقیت انجام شده و مریض در ICU بعثت تحت نظر بوده اما ساعت ۶:۱۵ صبح روز سه‌شنبه مجدداً بدحال شده و کد اعلام می‌شود و بیمار فوت می‌کند.

براساس این گزارش؛ عواملی مانند انجام مراقبت‌های متناسب با دوران بارداری، رعایت فاصله ۳سال و بالاتر در بین بارداری‌ها، بالا بردن سطح سواد جامعه، رعایت تنظیم خانواده و عدم بارداری در سنین خیلی پایین یا بالا، در کاهش مرگ و میرمادران باردار نقش به‌سزایی دارد اما مرگ مادران باردار بر اثر قصور پرسنل درمانی بیمارستان یا هر دلیل دیگری غیرقابل توجیه است.

از آنجا که مرگ مادران باردار یکی از مسائل مهم و مورد توجه وزارت بهداشت و درمان است و از سویی دیگر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تاکنون هیچ‌گونه شفاف‌سازی درباره این واقعه تلخ نکرده، انتظار می‌رود وزارتخانه ورود و این پرونده پزشکی را بررسی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.