شور انتخابات در بانه

انتخابات در شهرستان مرزی بانه همچون سایر شهرهای ایران از همان ساعت اولیه صبح با حضور غرور آفرین مرزداران غیور آغاز شده پیر و جوان و زن مرد از همان ساعت اولیه رای گیری خود را به شعبه های رای رساندند و حماسه ای پرشور خلق کردند.

زوج های جوان همراه با کودکان و زوج های سالمند با پوشش محلی و عصا و رای اولی ها با شور شوق زیاد برای حضور در حماسه ای ملی و نقش آنها در سرنوشت خود از مهمترین جلوهای زیبای این دوره از انتخابات در شهر مرزی بانه بود.

اگرچه شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص جامعه محدودیت های برای مرزنشینان بانه ایجاد کرده اما این محدودیت ها مانع از حضور پر نشاط و گسترده مردم در این انتخابات نشده بود.

یکی از جلوهای بسیاری زیبای انتخابات بانه حضور معلولین در انتخابات شهرستان بانه بود سیامند یکی از رای دهندگان توانجو بود که در یکی از شعبه ها رای داد.

این رای دهنده توانجو که جزء رای اولی ها است در گفت و گویی یکی از اهداف خود را برای حضور در انتخابات احقاق حقوق معلولین عنوان کرد و گفت: در بانه شرایط برای حضور معلولین در جماعه فراهم نیست و من می خواهم کسی را انتخاب کنم که جامعه معلولین را درک کند.

سیامند امین پور ادامه داد: تا کلاس نهم درس خواندم به دلیل مناسب نبودن فضای مدرسه از تحصیل محروم ماندم و آرزو دارم که شرایطی برای تحصیل معلولین در بانه فراهم شود و حقوقی برابر با دیگر افراد داشته باشند.

وی نقش داشتن در تعیین سرنوشت خود و افراد جامعه را یکی دیگر از اهداف خود برای شرکت در انتخابات عنوان کرد و گفت: شرکت در انتخابات وظیفه همه افراد جامعه است و باید تک تک افراد وظایف خود را در قبال جامعه انجام دهند.

امین پور اظهار داشت: معلولین فراموش شدگان جامعه هستند هیچکدام از کاندیداهای شورای اسلامی شهر در بانه حقوق معلولین و نیازهای این بخش از جامعه صحبت نکردند انتظار ما این است که معلولین بتوانند در شهر بدون کمک دیگر در جامعه حضور یابند.

روژین صالح زاده یکی از رای اولی های این دوره از انتخابات بانه بود که شرکت در انتخابات را مهمترین مشارکت سیاسی جامعه عنوان کرد و اگفت: حضور در انتخابات برای نخستین بار تجربه ای شیرین و به یاد ماندنی است که فرصتی را برای نقش داشتن در تعیین سرنوشت خود در جامعه فراهم می کتد.

وی افزود: مشکلات اقتصادی و تحریم ها به مردم فشار آورده اما من و دوستم معتقد هستیم که باید برای داشتن آینده ای بهتر و اصلاح شرایط موجود در انتخابات شرکت کنیم و فرد اصلح را انتخاب کنیم که پایانی باشد برای مشکلات کنونی جامعه.

صالح زاده اظهار داشت: امیدوارم که فرد منتخب پس از کسب اعتماد مردم و کسب آرای مردمی به وعده هایش عمل کند و برنامه های برای آینده بهتر جوانان داشته باشد و موجب بی اعتماد در جامعه نشود تا انگیزه ای برای حضور بیشتر مردم در انتخابات های دیگر فراهم شود.

یکی از جلوهای دیگر انتخابات بانه که نارضایتی عمومی را به همراه داشته تخلف و خرید رای برخی از طرفداران کاندیداهای شورای اسلامی شهر است که با پخش کارت و پوستر در شعبه های اخذ رای، رای دهندگان را تشویق و گاهی مجبور می کردند که به کاندیدای مد نظر انها رای بدهند.

بعضی از کاندیداها نیز در اطراف شعبه های اخذ رای با خودرو و همراه تعدادی از طرفدارانشان با خود دور می زنند این اقدامات از سوی کسانی انجام می شود که مدعی اخلاق مداری، حقوق شهروندی و خدمت به مردم را دارند آنها علاوه بر هدر رفت کاغذ و منابع طبیعی به محیط زیست نیز آسیب رساندند.

یکی از شهروندان مشغول نظافت اطراف منزلش بود در این باره گفت: این کاندیداها در آینده چطور می خواهند به مردم خدمت رسانی کنند در حالی که امروز برای کسب چند رای بیشتر هر نوع فریبکاری بکار می برند.

وی تاکید کرد: باید نهادهای مربوط در انتخاب و تایید صلاحیت کاندیداها دقت بیشتری داشته باشند چراکه هدف بسیاری از این افراد خدمتگذاری و دفاع از حقوق شهروندان نیست ما در گذشته تجربه های زیادی در این زمینه داشتیم.

انتخابات شهرستان بانه در ۱۱۰ شعبه اخذ رای برگزار شود که ۵۱ شعبه ثابت و ۵۹ شعبه سیار است و ۷۵ نفر در شهرهای بانه، کانی سور، آرمرده و بوئین کاندیدای شورای اسلامی شهر و ۶۰۵ نفر نیز کاندیدای شورای اسلامی روستا شدند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.