بیش از ۲۵۵ هزار راس دام در کردستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد

مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به اینکه تاکنون عملیات واکسیناسیون ( طاعون نشخوار کنندگان کوچک) یک میلیون و چهار هزار و ۴۴۵ راس دام در ۷۹۷ واحد استان انجام شده است، اظهار داشت: در شهرستان بانه ۶۰ هزار و ۱۲۷ راس دام علیه بیماری PPR و ۲۰ هزار و ۳۹۳ راس دام علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی شده است.

وی اضافه کرد: در بیجار ۱۷۴ هزار و ۴۰۴ راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و ۳۹ هزار و ۳۰۱ راس دام علیه بیماری بروسلوز انجام شده و در دهگلان نیز ۷۴ هزار و ۴۶۴ راس دام علیه بیماری PPR و ۱۷ هزار و ۵۷۰ راس دام ضد بیماری بروسلوز واکسینه شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به واکسیناسیون ۲۰۶ هزار و ۱۷۵ راس دام علیه بیماری PPR و ۵۵ هزار و ۳۲۴ راس دام سبک ضد بیماری بروسلوز در دیواندره، افزود: در شهرستان سروآباد تاکنون عملیات واکسینه شدن هفت هزار و ۴۰۹ راس دام علیه بیماری PPR و یک هزار و ۷۵۷ راس دام ضد بروسلوز انجام شده است.

ورمقانی با بیان اینکه در شهرستان سقز ۱۵۱ هزار و ۸۵۵ راس دام ضد طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۴۴ هزار و ۵۳۴ راس دام ضد بیماری بروسلوز واکسینه شده است، ادامه داد: آمار دام‌های واکسینه شده شهرستان سنندج علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان، ۶۸ هزار و ۱۲۱ راس و بیماری بروسلوز ۱۰ هزار و ۶۱۴ راس است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان آمار دام های واکسینه شده در مقابل طاعون PPR را در شهرستان کامیاران ۸۸ هزار و ۳۴۹ راس و ضد بیماری بروسلوز ۱۹ هزار و ۹۶۸ راس اعلام کرد و گفت: در شهرستان قروه نیز ۱۳۴ هزار و ۵۱۹ راس دام ضد طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۳۷۱ هزار و ۷۲۱ راس دام سبک علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد.

ورمقانی اظهار داشت: در مریوان ۳۹ هزار و ۲۲ راس دام علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک و هشت هزار و ۵۸۹ راس دام سبک ضد بیماری بروسلوز مایه کوبی شده است.

یماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان “طاعون بزی” نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند.

علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز میشود و عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است.

ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریزقطره های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشناق هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است. وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز میتواند یکی از راههای انتقال بیماری است اما موربیلی ویروس ها به مدت طولانی نمی تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

همه گیری PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است.

موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.

بیماری تب مالت هم، یک عفونت باکتریایی است که از گاوها، گوسفندان یا بزهای آلوده و عفونی شده به انسان انتقال می‌‏یابد، این بیماری از انسان به انسان مسری نیست.

این بیماری، در حیوان به نام سقط جنین واگیر موسوم است و به نام‏های دیگری نظیر تب مواج، تب دیوانه، تب مدیترانه‌‏ای نیز نامیده می‏شود. بروسلوز انسانی (تب مالت) ناشی از بروسلا ملی تنسیس در جاهایی که گوسفند و بز آلوده زیاد است خطر جدی بهداشت عمومی در آن مناطق است و بیشتر در فصول تابستان و بهار یعنی فصل زایش و شیردهی دام‏ها دیده می‌‏شود.

عفونت باکتریایی اعضای خون‏ساز بدن، از جمله مغز استخوان، گره‏های لنفاوی، کبد و طحال را متأثر می ‏سازد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.