حمایت از صنعت قطعه‌سازی از اهم برنامه‌های دولت آینده باشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم حمایت دولت از صنعت قطعه‌سازی گفت: انتظار ما از خودروسازان، در اولویت قرار دادن پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است تا پیشتازی در برنامه‌های تحقیق و توسعه در تولید قطعات میسر شود.

بهزاد رحیمی در گفتگویی اظهار داشت: متاسفانه پرداخت بدهی به قطعه‌سازان در اولویت برنامه‌های خودروسازان نیست و این مسئله به کمبود نقدینگی قطعه‌سازان منجر شده که کیفیت و دسترسی به منابع مادی و مواد اولیه را برای صنعت قطعه‌سازی دشوار نموده است.

وی افزود: انتظار ما از خودروسازان، در اولویت قرار دادن پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است تا پیشتازی در برنامه‌های تحقیق و توسعه برای تولیدکنندگان قطعات میسر شود و بروز گلایه‌هایی مبنی بر نارضایتی از کیفیت، ناشی از سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان با هدف عدم وابستگی صنعت خودرو است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون، حمایت کافی از صنعت قطعه‌سازی به عمل نیامده و سیستم بانکی و دولت بیشتر توجه خود را معطوف به خودروسازان نموده، در حالی که بنیان اصلی صنعت خودرو را قطعه‌سازی تشکیل می‌دهد.

رحیمی ادامه داد: قطعه‌سازان سهم عمده‌ای در افزایش اشتغالزایی و قطع وابستگی صنعت خودرو عهده‌دار هستند، لذا انتظار داریم، دولت آینده به منظور حمایت از تولید داخلی، نسبت به صنعت قطعه‌سازی مساعدت‌های لازم را مبذول دارد.

وی در خصوص خرید مواد اولیه از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان به صورت مجزا که موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود، گفت: می‌بایست در این باره به شکل تخصصی عمل کرد، زیرا زمانی که خودروساز به بخش تامین مواد اولیه ورود می‌کند، موجب ایجاد یک نوع رقابت ناخواسته می‌شود که می‌بایست نسبت به حذف آن اقدام کرد، به طوری که مسئولیت تامین مواد اولیه در اختیار قطعه‌سازی باشد که وظیفه تامین را به درستی نیز انجام خواهد داد و علاوه بر آن، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت نیز اتفاق می‌افتد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: وجود یک منبع یا شرکت یا به عنوان مثال یک کارخانه فولاد، منفک از خودروسازان و قطعه‌سازان برای تامین مواد اولیه این دو صنعت نیز، راهکار دیگری است که با طرفیت یک شرکت در افزایش حجم خرید و کاهش هزینه‌ها اثرگذار است.

رحیمی معتقد است: در خصوص تامین مواد اولیه و سایر مراحل تولید خودرو، می‌بایست به شکل تخصصی وارد عمل شد. بر همین اساس، خودروسازان می‌بایست بیشتر بر روی طراحی و محصول نهایی تمرکز کنند تا اینکه در جستجوی تامین مواد اولیه باشند.

وی در پایان در خصوص راهکارهای قطع یا کاهش وابستگی خودروسازان به نرخ دلار برای تامین قطعات خاطرنشان کرد: راهکار اساسی داخلی‌سازی است، بدین معنا که هر چقدر توان و سهم افزایش تولید داخل افزایش یابد، ارزبری کاهش می‌یابد. البته اکنون در برخی از برندها از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم و وابستگی صد در صدی در تولید تمامی انواع خودرو وجود ندارد. بدین معنا که اکنون، ارزبری خودرو چندان زیاد نیست و این موضوع، سهم اندکی را در قیمت نهایی خودرو به خود اختصاص می‌دهد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.