مایه کوبی بیش از ۸۱ هزار راس دام علیه تب برفکی در کردستان

مجتبی ورمقانی اظهار داشت: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی از پنجم تیر ماه سال جاری در ۶ شهرستان بانه، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز و مریوان آغاز شده است.
وی افزود: هفت هزار و ۲۳۰ راس گاو و گوساله با مراجعه به ۷۷ واحد اپیدمیولوژیک و ۷۳ هزار و ۹۷۳ راس گوسفند و بز با مراجعه به ۶۷ واحد اپیمیولوژیک در این شهرستان‌ها مایه کوبی شده است.

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: در مرحله اول عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در استان کردستان با بهره گیری از توان بخش غیر دولتی دامپزشکی، بیش از ۵۵۰ هزار راس دام سنگین و سبک نقاط محروم مرزی و روستایی در مدت ۲۰ روز کاری به شکل کاملاً رایگان واکسینه خواهد شد.

وی از تحت پوشش قرار دادن نقاط محروم مرزی و روستایی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در این طرح بیش از ۵۵۰ هزار راس گاو و گوساله و گوسفند و بز در شهرستان‌های یاد شده علیه بیماری تب برفکی واکسینه شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: با وجود کمبود منابع مالی و اعتباری، بالا بودن قیمت واکسن و همچنین پایین بودن بنیه مالی روستاییان عزیز، پیگیری برای رایگان بودن واکسن، مساعدت مسوولان ارشد سازمان دامپزشکی و حمایت مسوولان استانی را در برداشت.

ورمقانی گفت: به محض ورود واکسن به استان، در چهار شهرستان دیگر نیز این طرح به مرحله اجرا در خواهد آمد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.