خیز کردستان برای جذب گردشگران خرید

یعقوب گویلیان (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان) با اشاره به ثبت جهانی اورامانات از یک سو و معرفی

به عنوان شهر خلاق موسیقی از دیگر سو، از آماده‌سازی برخی زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری این استان در دوران پساکرونا خبر داد و گفت: مراحل نهایی آغاز به کار راه‌آهن همدان- سنندج درحال انجام است و طی دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در این میان جاده سنندج به مریوان نیز فعال شده است و این زیرساخت‌ها کمک می‌کند تا کردستان در دوران پساکرونا در مرحله نخست تبدیل به مقصد گردشگران داخلی و از دیگر سو تبدیل به مقصد گردشگران خارجی شود.

او با اشاره به آنکه طی دوسال و نیم گذشته با شیوع ویروس کرونا، حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان به گردشگری استان کردستان خسارت وارد شده، از خیز این استان برای دوران پساکرونا خبر داد و گفت: استان‌های همسایه در زمره بازارهای هدف اولیه در حوزه جذب گردشگران داخلی برای کردستان قرار دارند و از آنجایی که استان مرزی هستیم و مراکزی مانند بانه و مریوان تبدیل به بازارهای شناخته شده خرید و فروش اجناس خارجی با قیمت مناسب شده‌اند، این انتظار را داریم تا در دوران پساکرونا بتوانیم گردشگران داخلی را بخصوص در حوزه گردشگری خرید از استان‌های مختلف از جمله تبریز، اصفهان، کرمانشاه، لرستان، زنجان و تهران جذب کنیم. تصور ما آن است که بتوانیم در دوران پساکرونا از حداکثر ظرفیت گردشگری استان بخصوص گردشگری خرید بهره جوییم.

معرفی جاذبه‌های استان کردستان در قالب توسعه گردشگری منطقه‌ای از دیگر اهداف توسعه گردشگری در این استان است که گویلیان با اشاره به آن ادامه داد: اگر قرار باشد بتوانیم معرفی بهتری از استان کردستان داشته باشیم می‌توانیم از همدان، لرستان، آذربایجان غربی شروع کنیم. ضمن آنکه می‌توانیم با بهره‌گیری از جاذبه‌های میراث جهانی استان‌های همجوار از شمال شرق استان کردستان گرفته تا جنوب آن را در قالب یک بسته سفر معرفی کنیم. در این میان تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، منطقه اورامانات و بیستون، حلقه اتصالی برای حضور و بازدید گردشگران داخلی و خارجی خواهند بود.

به گفته او، قبل از شیوع ویروس کرونا شاهد حضور گردشگران خارجی برای بازدید از مسیر کلاسیک گردشگری ایران که همان اصفهان و یزد و شیراز است بودیم این درحالی است که در دوران پسا کرونا قصد داریم مسیرهای جدیدی پیش روی گردشگران خارجی قرار دهیم تا از جاذبه‌های غربی ایران نیز دیدن کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان درخصوص بازار هدف این استان درحوزه گردشگران خارجی نیز گفت: در گذشته از کشورهای اروپایی مانند بلژیک، هلند، سوئد، اتریش، آلمان و… هرچند محدود بازدیدکننده داشتیم. این درحالی است که از اقلیم کردستان عراق تعداد زیادی گردشگر داشتیم. اکنون نیز تقاضای زیادی برای سفر به ایران از کشورهای اروپایی داریم که به زودی با باز شدن امکان صدور ویزا این امر محقق خواهد شد.

بنابراین گزارش، سیدعزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه در توئیتر خود نوشت: از آقای رئیس‌جمهور به دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت (چهارم مهرماه) و دستور تسریع در صدور ویزای گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است. علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری) نیز از ابلاغ مصوبۀ ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران به تمام دستگاه‌های مرتبط خبر داده است. در این میان گویلیان تاکید دارد: دفتر ساماندهی گردشگران در مرز ایران و عراق را فعال کرده‌ایم و درحال حاضر از این بخش گردشگران وارد می‌شوند. به زودی نیز با ایجاد امکان صدور ویزا خواهیم توانست گردشگران اروپایی و به ویژه گردشگرانی از شرق آسیا را جذب کنیم. گردشگران چینی در سفرهای خود هزینه می‌کنند و به قولی پول خوب خرج می‌کنند و ما باید از این امکان استفاده کنیم.

او همچنین از برگزاری فم تور برای آژانسداران چینی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با معرفی جاذبه‌های گردشگری کردستان به آژانسداران چینی می‌توانیم بخشی از این گردشگران را جذب کنیم. با همکاری بخش خصوصی از این ظرفیت به خوبی استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از جذب گردشگران عراقی نیز حکایت داشت و گفت: نه تنها در حوزه گردشگری سلامت درصدد جذب بیشتر این گردشگران هستیم بلکه قصد داریم با تعریف بسته‌های سفر و تعریف مشوق‌هایی برای گردشگران عراقی که قصد سفر به کیش یا شمال ایران را دارند، حداقل یک یا دو شب اقامت را برای آن‌ها در کردستان رقم بزنیم و ماندگاری آن‌ها را در این استان بیشتر کنیم. حتا قصد داریم کردستان را تبدیل به بازار خرید آن‌ها کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.