بیش از ۵۹ هزار هکتار از اراضی آبی کردستان مجهز به سیستم نوین آبیاری است

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیستم آبیاری نوین مورد استفاده در استان هم آبیاری بارانی و قطره ای است، افزود: بیشترین درصد تجهیز اراضی آبی به سیستم های نوین در استان مربوط به شهرستان های قروه و دهگلان و کمترین هم سروآباد و بانه است.

مدیر آب و خاک و امور فنی ومهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: سال ۱۴۰۰، ۵۰۲ هکتار از اراضی آبی استان با هزینه کرد ۷۲ میلیارد ریال و در قالب ۲۴۶ پروژه به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند.

احمدی یادآور شد: سال گذشته بیشتر اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری  از محل اسناد خزانه  بود که با تدابیر انجام شده توانستیم آنرا جذب کنیم و در کشور هم رتبه دوم را در جذب این اسناد کسب کردیم.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیاز به کانال های عمومی آبیاری داریم که تاکنون ۷۳۵ کیلومتر آن انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی ومهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: ۶۲ کیلومتر احیا و مرمت قنوات را در استان پیش بینی کردیم که ۳۵ کیلومتر آن تاکنون اجرایی شده است.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.