کمبود خدمات در کوخ ها از مشکلات بخش آرمرده بانه است

بخشدار آرمرده گفت: یکی از مشکلات بخش آرمرده کمبود خدمات در کوخ ها بوده که این وضعیت باعث شده است دولت نتواند خدماتی را که شایان این مردم است ارائه کند.

شهر آرمرده مرکز بخش آرمرده در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب غربی شهرستان بانه در استان کردستان واقع شده، این شهر زیبا در ارتفاع ۱۶۱۶ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

بخش آرمرده دارای دو دهستان به نام‌های دهستان پشت آربابا و دهستان بلَکه است، که تمام ساکنان شهر کُرد زبان و با لهجه شیرین سورانی (از لهجه‌های زبان کُردی) تکلم می‌کنند.

آرمرده که در میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته دارای پوشش جنگلی و مرتع بسیار غنی و آب و هوای کوهستانی و معتدل است که از قدیم الایام به علت وجود امنیت و کشتزارهای حاصلخیز، شهری مهاجرپذیر از مناطق مختلف عراق و شهرهای دیگر بوده و مردم بسیاری به این شهر کوچ کرده و ساکن شده‌اند که باعث افزایش جمعیت این شهر شده است.

جلال شهیدی در گفت و گویی با بیان اینکه منطقه آرمرده طبیعتی بکر و دست نخورده دارد اظهار کرد: بخش آرمرده بیش از ۱۵۰ کوخ دارد و برای سهولت کارهای اداری تعدادی از ادارات در این بخش مستقر هستند و به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی یکی از مشکلات مهم بخش آرمرده را نبود فوریت های پزشکی اعلام کرد و گفت: جاده آرمرده به لحاظ راه ارتباطی با مشکل مواجه است جاده بانه – آرمرده با ۱۳ کیلومتر طول ۱۰۵ پیچ دارد، سخت ترین پیچ این مسیر «کانی کوسته» است که بارها مسوولین وعده دادند آن را اصلاح کنند که اقدامی انجام نشده است.

شهیدی با بیان اینکه بخش آرمرده به لحاظ باغداری هر ساله نمونه کشوری است افزود: باغداران این بخش به لحاظ تولید انگور سیاه هر ساله تولید کننده برتر کشور هستند و ظرفیت خوبی برای تولید و رونق گردشگری است.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی، نبود مدرسه متوسطه دوم، کمبود آب آشامیدنی سالم، جاده های نامناسب، ضعف آنتن دهی موبایل و بیکاری از مهمترین مشکلات بخش آرمرده است که خواسته مردم حل این مشکلات است.

بخشدار آرمرده اضافه کرد: مردم آرمرده بیشترین خودیاری را برای پروژه های بخش پرداخت کرده اند سال گذشته برای بازسازی پل های قه لاتان، ۲ پل سالوک و نیز رود کهن بیش از ۲۰ میلیارد ریال کمک مردمی جمع آوری شد.

شهیدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته سهم دهیاری ها یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال و مشارکت های مردمی نیز ۳۲ میلیارد ریال بود که با وجود مشکلات اقتصادی همکاری مردم قابل تقدیر است.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.