کردستان گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است

«کیم زیست لر» روز دوشنبه پس از بازدید از کاخ‌ موزه خسروآباد، موزه باستان‌ شناسی و موزه مردم‌شناسی خانه کُرد سنندج و در دیدار با مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان، اظهار داشت: کردستان یکی از مناطق زیبای گردشگری کشور ایران است که اماکن تاریخی و طبیعی فراوان و با ارزشی دارد و با وجود ظرفیت‌های متنوع طبیعی و آثار باستانی فراوان، تمام شاخصه‌های جذب گردشگر خارجی را دارد.

وی همچنین با تاکید بر قابلیت استان کردستان در عرصه صنایع‌ دستی گفت: این استان به نسبت داشته‌هایش توانایی برندسازی صنایع‌ دستی در جهان را دارد.

کیم زیست لر، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری و انتقال تجربیات صنعت گردشگری کشور خود با ایران، یادآور شد: گردشگری یکی از بهترین مسیرها برای افزایش شناخت مردم کشورها از یکدیگر است و کردستان و استان‌های مختلف ایران می‌توانند جذابیت‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی و هنری خود را به جهانیان معرفی کنند.

توانمندی‌های بالقوه‌ای در کردستان وجود دارد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با بیان اینکه توانمندی‌های بالقوه‌ای در غرب کشور و بویژه کردستان وجود دارد، گفت: تلاش‌ها به سمتی است که توانمندی‌های بالقوه این استان به بالفعل و از منطقه عبور گردشگری به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

یعقوب گویلیان افزود: موقعیت ممتاز این استان و قرار گرفتن آن در نقطه مرزی کشور تاثیر بسیار مهمی در معرفی ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی کردستان به گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی با اشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در مردادماه سال گذشته به‌ عنوان بیست‌ و ششمین میراث‌ جهانی ایران، گفت: هورامان از جمله مباحث و افتخارات بخش میراث‌ فرهنگی و گردشگری کشور بود که با همکاری دولت و مردم ثبت جهانی شد و این منطقه دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن و ارزش‌های منحصربفرد طبیعی و فرهنگی بسیاری است.

گویلیان با بیان اینکه صنایع‌ دستی کردستان نیز در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده و قابل عرضه است، ادامه داد: صنایع‌ دستی کردستان با جذابیت و زیبایی خاص از دیرباز زبانزد خاص‌ و عام بوده و توانسته است به‌ عنوان یکی از تولیدات مهم هنرمندان این منطقه در توسعه صنعت توریسم و مبادلات فرهنگی نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان یادآور شد: انتخاب مریوان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش نیز فرصت مناسبی برای رشد و بالندگی این هنر و معرفی هنرمندان این عرصه به جهانیان ایجاد کرده که امید است با همکاری دو جانبه بتوان این منطقه را به مقصدی برای ارائه خدمات در حوزه های مختلف گردشگری تبدیل کرد.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.