برای نخستین بار فوتبال‌های جام جهانی با کیفیت ۴K پخش می‌شود

محسن برمهانی معاون سیما همراه با علیرضا شریفی سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه، محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم، حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی سیما از شبکه فراتر ۴k بازدید کردند.

صالحی مدیر شبکه فراتر در جریان این بازدید گزارشی از جدول پخش برنامه ها و آمادگی این شبکه برای پوشش رویداد بزرگ پیش رو ارائه کرد.

محسن برمهانی معاون سیما در جریان این بازدید گفت: به مدد و تلاش بی وقفه، شبانه روزی و مجاهدانه همکاران معاونت توسعه و فناوری سازمان صداوسیما، شبکه ۴K در این معاونت راه اندازی و برای مدتی راهبری شد و به تازگی در معاونت سیما از این ظرفیت و فناوری بهره می بریم.

وی افزود: امسال توفیق این را داریم که برای نخستین بار برای حدود نیمی از مخاطبان سیما، مسابقات جام جهانی فوتبال را با کیفیت ۴K پخش کنیم و مردم عزیز و ورزش دوستان کشورمان می توانند مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با این کیفیت بالا ببینند و لذت ببرند.

معاون سیما ادامه داد: عبارت ۴K به عنوان لوگو در گوشه قاب شبکه فراتر حک شده و از آن جایی که شبکه بر پایه تکنولوژی است امید می رود که با قابلیت های معاونت توسعه و فناوری رسانه در سال های آینده، شبکه ۸K با این الگو نیز راه اندازی و تقدیم مخاطبان شود.

برمهانی خاطر نشان کرد: اگر قرار بود تجهیزات و فناوری این شبکه تامین خارجی می شد باید هزینه های ارزی زیادی بابت آن پرداخت می کردیم، اما به مدد و همت بلند همکاران مان، متخصصان داخلی و شرکت های دانش بنیان با هزینه بسیار کمتر شاهد بهره برداری از آن هستیم.

امکان پوشش سراسری ۴K وجود ندارد

علیرضا شریفی سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه گفت: در تاریخ ۹/۹/۹۹ این شبکه را به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم و در حد توان و امکانات موجود، مراکز استان ها را نیز زیر پوشش این شبکه قرار داده ایم.

وی ادامه داد: با تلاش های شبانه روزی همکارانم این امکان برای هموطنانمان در شهرهای مرزی همچون بانه، مهاباد، آبادان و…، با نصب فرستنده های مورد نیاز فراهم شده است.

سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه اضافه کرد: طبیعتا در حال حاضر امکان پوشش سراسری ۴K وجود ندارد که برای تامین اعتبار و توسعه زیرساخت های لازم و پوشش حداکثری، مساعدت ریاست محترم سازمان را می طلبد.

وی با تاکید بر اینکه در این شبکه دقیقا همان سیگنال دریافتی و با همان کیفیت در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد، عنوان کرد: این موضوع یک افتخار ملی محسوب می شود چرا که با این اقدام به نوعی بر لبه تکنولوژی روز دنیا در حال حرکت هستیم. هنوز بسیاری از کشورها در منطقه و جهان اسلام امکان استفاده از فرمت تصویری ۴K را دارا نیستند ولی خوشبختانه در کشور عزیزمان با همت مهندسان و عوامل تولید داخلی این چرخه بنا شده و باعث افتخار است که بگوییم بخش هایی از این تکنولوژی را نیز بومی سازی کرده ایم.

شریفی خاطرنشان کرد: فرزندان ایران در رسانه ملی همواره دغدغه کیفیت را برای مردم دارند و تلاش جمعی ما به ویژه در حوزه فنی سازمان صدا وسیما این بوده است که با بهترین کیفیت ممکن در اقصی نقاط ایران پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه از طریق ماهواره در غرب آسیا (خاورمیانه) نیز این خدمت رسانی در قالب شبکه فراتر در حال انجام است، تاکید کرد: مردم عزیز به منظور آشنایی با فرکانس شبکه ۴K و دیگر جزئیات مربوطه می توانند به آدرس اینترنتی iribuhd.ir مراجعه کنند.

شبکه فراتر هم اینک به عنوان یکی از کانال های شبکه نسیم در حال پخش است.

چگونه شبکه فراتر را دریافت کنیم؟

ابتدا از روشن بودن فرستنده بسته پنجم که برای محتوی ۴K است در منطقه خود مطمئن شوید، سپس به موارد بعدی توجه کنید. برای دریافت و تماشای شبکه فراتر یا IRIBUHD به چند پیش‌نیاز احتیاج دارید. اول اینکه تلویزیون شما هم از رزولوشن ۴K UHD و هم از قابلیت رمزگشایی HEVC پشتیبانی کند. بهتر است تلویزیون شما از فناوری HLG 10 HDR نیز پشتیبانی کند تا بتوانید از کیفیت بسیار بالای نمایش رنگ این شبکه برخوردار شوید.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.