سهم کردستان در طرح‌ نهضت ملی مسکن بیش از ۸۷ هزار واحد است

به گزارش بانه نیوز نقل قول از ایسنا؛مدیرکل راە و شهرسازی استان کردستان گفت: سهم استان کردستان در قالب طرح‌های ملی و نهضت ملی مسکن ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد مسکونی است.

جهانگیر الیاسی امروز (۱٦اسفند) درجلسە شورای مسکن استان کردستان کە با حضور معاونین وزارت راە و شهرسازی در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از طرح نهضت ملی مسکن ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها، خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه، ایجاد امید و سرازیر شدن منابع مالی دولتی در قالب آمادەسازی است.

وی با اشارە بە اینکە حجم عظیمی از ساخت و سازها در قالب نهضت ملی مسکن سبب افزایش اشتغال جوانان خواهد شد، گفت: به ازای هر ساختمان ۵.۵ اشتغال ایجاد خواهد شد.

الیاسی ادامە داد: در سال گذشتە قیمت زمین نسبت بە قیمت مسکن افزایش ۱٤۰ درصدی داشتە است.

مدیرکل راە و شهرسازی استان کردستان گفت: طبق برنامەریزی‌های انجام شدە باید طی چهار سال آیندە ٤ میلیون واحد مسکن در کشور ساختە شود کە از این میزان سهمیە استان ٨۷ هزار و ۲۳۹ واحد در قالب ۳٦ هزار و ۷٨۱ ساخت مسکن است.

وی سهمیە ساخت نهضت ملی مسکن در استان کردستان را ۳٦ هزار و ۷٨۱ واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱٦ هزار و ۳۷۰ واحد بە صورت خودمالکی، ٥ هزار و ۷٦۰ واحد بە صورت استیجاری و ۱٦ هزار شامل خانەهای روستایی است.

الیاسی در خصوص چالش‌های روبەروی طرح نهضت ملی گفت: اغلب زمین‌های در نظر گرفتە شدە زمین کشاورزی و عمدتا از نوع ۱ و ۲ هستند.

وی افزود: همچنین عوارض توپوگرافی استان خشن بودە و اراضی ملی عمدتا در این عوارض واقع شدەاند.

الیاسی هزینە آمادە سازی مسکن ملی در اکثر شهرها را بالا عنوان و اضافە کرد: همچنین در برخی شهرهای استان همچون بانە و مریوان کشاورزان و مالکین تمایلی بە توافق با راە و شهرسازی ندارند و نسبت بە تفکیک و فروش زمین‌ها اقدام می‌کنند.

وی بیان کرد: سهمیە شهر سنندج در طرح نهضت ملی مسکن ۱۲ هزار و ۷۳٨ واحد بودە کە تاکنون ٦٦ هزار و ٥٨ خانوار ثبت‌نام کردەاند کە از این تعداد ۲۷ هزار و ۲۲٥ ثبت نامی را تاکید و ۳ هزار و ۹۹۳ خانوار وجە آن را واریز کردەاند.

در ادامە این جلسە مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان گفت: سهمیە واحدهای روستایی در طرح نهضت ملی ٤ هزار واحد است کە از این تعداد ۳هزار و ۲۲۳ واحد آن بە بنیاد مسکن استان کردستان تعلق دارد کە ۲ هزار و ٦۲۳ واحد آن بە بانک‌های عامل معرفی و برای ۹٤٥ واحد پروندە تشکیل شدە است.

سعید رسولی اظهار کرد: باید بە سهمیە مسکن ملی روستایی بە عنوان قانون جهش تولید نگاە کرد، زیرا سبب ایجاد انگیزە و مهاجرت معکوس خواهد شد.

وی از پالایش قطعی ۳٨۹ نفر برای بنیاد مسکن خبر داد و عنوان کرد: از ۱۱شهر استان برای ٤ شهر کردستان زمین تامین شدە کە متاسفانە از این تعداد در ۲ شهر زمین کافی داریم اما متقاضی ندارد.

رسولی بیان کرد: ساخت مسکن ملی در شهرهای کامیاران، دیواندرە، قروە و بیجار یکی از پروژەهای شاخص ملی در استان کردستان است و خود مردم بە شدت پای کار هستند.

وی ادامە داد: یکی از تفاوت‌های استان کردستان با سایر استان‌ها در ساخت مسکن ملی در شهرهای زیر ۲٥ هزار نفر این است کە خود مردم را دخیل و پروژەهای برون ساخت برای آنان تعریف شدە است.

رسولی بە وضعیت توپوگرافی برخی از منطقەهای استان کردستان اشارە کرد و گفت: در برخی از مناطق همچون قروە و دیواندرە بە دلیل وضعیت توپوگرافی این منطقە هزینەهای ساخت و آمادەسازی مسکن بالا است و متاسفانە تاکنون هیچ تخصیص در این حوزە بە بنیاد مسکن دادە نشدە است.

در ادامە امید راست‌بین مدیرشعب بانک مسکن استان کردستان گفت: در ابتدای سال جاری تاکنون بە یک هزار و ٨۰۰ واحد تسهیلات پرداخت شدە کە متاسفانە تاکنون فقط ٨۰۰ واحد آن تعیین تکلیف شدە است.

وی در ادامە سخنان خود خاطرنشان کرد: تسهیلات آمادەسازی بە سە پروژە سنندج، بانە و کامیاران پرداخت شدە، اما هنوز بە نتیجە نرسیدە و در شرایط مشکل الوصول قرار دارد.

راست بین یادآور شد: بانک مسکن ٦۰ درصد از تعهدات خود را انجام دادە کە امیدواریم تا پایان سال این رقم بە ۱۰۰ درصد برسد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.