کل‌کل کرونا با کسبه

شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع کردستان ضربه‌های زیادی به بخش‌های مختلف اقتصاد وارد کرد و همین مساله هم بر دیگر استرس‌های روانی ایجاد شده ناشی ازاین بیماری افزوده و در این بین بیشترین آسیب هم بر بازاریان و کسبه وارد شد.

ماه  پایانی سال در سنوات گذشته همواره با افزایش جنب و جوش در بازار و ایجاد شور و نشاط زیادی برای خرید کالاهای مورد نیاز در بین مردم همراه بود، ولی  بازار اسفند امسال از این لحاظ هیچ شباهتی به سال های گذشته ندارد.

کرونا را می‌توان بدترین نوروزانه مردم ایران در صد سال اخیر دانست که با ورودش تمام شادی و نشاط مردم این دیار را به ترس و اضطراب تبدیل کرد و اینگونه تمام دلخوشی و امیدها، جای خود را به یاس و ناراحتی داده است.

بازاریان که از چند ماه پیش خریدهای خود را انجام داده بودند و تمام امیدشان برای کسب درآمد به ماه پایانی سال بود تا اینگونه مقداری از کاهش درآمدهایشان در سال جاری که به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده بود، جبران کنند.

کرونا آمد و تمام رشته‌های بافته شده بازاریان پنبه شد و برخلاف انتظارشان خریدها در ابتدای این ماه بسیار کمتر از ماه‌های گذشته سال شد و حال که این بیماری هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است، همه چشمشان به آسمان است تا هوا گرم تر و شر این ویروس از سر جامعه ما کمتر شود.

خطر بیکاری ۲۹۷ هزار و ۷۲۰ کردستانی

۶۹ هزار و ۹۳۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد، حدود ۳۵ هزار واحد در مرکز استان مستقر است و کمتر از پنج  درصد از این واحدهای صنفی را فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای محسوب می‌شوند.

به طور میانگین در هر یک از این واحدهای صنفی چهار نفر کار می کنند که اینگونه تعداد شاغلان این بخش ۲۹۷ هزار و ۷۲۰ نفر است که شیوع کرونا شغل این افراد را هم تحت تاثیر قرار داده است.

اکثر این واحدهای صنفی به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند و در این بین رستوران ها و غذاخوری و پوشاک فروشی ها و سوپرمارکت ها بیشترین تماس مستقیم را با مشتریان دارند.

از تعداد کل واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، ۱۴۰۰ واحد در حوزه پوشاک و رستوران، غذاخوری و چایخانه‌ها فعالیت دارند که با واحدهای فاقد پروانه کسب بیش از ۲ هزار واحد می‌شود.

به طور میانگین در هر کدام از این واحدها چهار نفر نیرو مشغول بکار هستند که با تعطیلی آنها پنج هزار و ۶۰۰ نفر بیکار می‌شوند و اینگونه این افراد در تامین مایحتاج ضروری زندگی خود با مشکل مواجه خواهند شد.

با تعطیلی رستوران ها، غذا خوری ها، کافه ها و واحدهای فست فودی، مشاغل دیگری هم چون نانوایی ها، قصابی ها، مرغ فروشی ها و فروشگاه هایی که مایحتاج این واحدها را تامین می کردند هم به مشکل بر می خورند و درآمدشان کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

سال‌ها است شرایط اقتصادی حاکم بر ایران که بخشی از آن ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان است، موجب شده پس انداز در بین خانواده‌ها تقریبا به تاریخ بپیوندد و همین مسئله  هم در بحران‌هایی هم چون شیوع کرونا بیشتر نمایان می‌شود.

بلاتکلیفی بازاریان

رییس اتحادیه رستوران دارهای سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت این روزهای بازاریان این صنف را نامناسب دانست و گفت: چون بازار رستوران ها و غذاخوری ها در این ایام مشتری و درآمدی ندارد داوطلبانه صاحبان این واحدها اقدام به تعطیلی آن کردند.

منصور خوش ابرو تعدادواحدهای عضو این اتحادیه در سنندج را ۷۰۰ واحد اعلام و  اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ واحد بسته و تعداد زیادی کارگر هم به این دلیل بیکار شدند.

وی افزود: رستوران و غذاخوری در سنندج داریم که تا ۳۰ نفر در آن به طور مستقیم مشغول به کار هستند و حال این واحدها هم در مرز تعطیلی قرار گرفتند.

رییس اتحادیه رستوران دارهای سنندج یادآور شد: ۳۰ واحد غذای آماده و تحویل از طریق پیک های موتوری در سنندج وجود دارد که هم اکنون ۲۵ واحد آن فعال است.

خوش ابرو با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از  واحدهای زیرمجموعه این اتحادیه استیجاری است، گفت: واحدهایی داریم که مبلغ اجاره ماهانه آنها بیش از ۲۰ میلیون تومان است و چنین واحدهایی این ماه با این کسادی بازار با مشکل جدی مواجه می شوند.

وی از دیگر دغدغه های بازاریان را  دادن مالیات دانست و افزود: روزهای پایانی سال ایام اوج درآمد بازاریان است و امسال که این شرایط پیش آمده انتظار حمایت از سوی  دولتمردان را داریم.

رییس اتحادیه رستوران دارهای سنندج با اشاره به اینکه قلیانسراها به دستور داستانی تعطیل شده است، گفت: حدود ۸۰ واحد قلیان سرا در سنندج وجود دارد که آنها هم حدود ۲، سه میلیون در ماه اجاره می دهند و حال معلوم نیست تکلیف آنها چه می شود.

خوش ابرو با اشاره به اینکه ضرر این بازاریان باید به گونه ای جبران شود، افزود: صاحبان و کارگران این واحدها در این ایام نیاز به حمایت مالی دارند تا بتوانند مایحتاج زندگیشان را تامین کنند.

دولت برنامه‌ای برای حمایت از اصناف تدوین و اجرایی کند

رییس اتحادیه پوشاک در سنندج هم به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از شیوع کرونا در کشور برای کنترل این بیماری دستورالعملی برای ممانعت از برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و بسته شدن تالارهای عروسی  ابلاغ شد.

بهروز داداش پور با اشاره به اینکه این اتفاق منجر به تعطیلی مزون‌های لباس عروس در سطح شهر شده است، افزود: علاوه براین دیگر واحدهای پوشاک هم در سطح بازار سنندج هم در این چند روز با کاهش چشمگیر مشتری مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه صنوفی هم چون پوشاک وکیف و کفش با مردم ارتباط مستقیم دارند، اضافه کرد: بسیاری از صاحبان این واحدها داوطلبانه اقدام به تعطیلی مغازه خود کردند.

رییس اتحادیه پوشاک در سنندج یادآور شد: همه ما داریم تاوان بی تدبیری دولت را می‌کشیم و اگر از ابتدا تدبیر لازم در ارتباط با قرنطینه شهرها و پخش این ویروس در تمامی استان‌های کشور می‌اندیشیدند امروز با این میزان حجم ضرر اقتصادی و اجتماعی مواجه نبودیم.

داداش پور اظهار داشت: بسیاری از پوشاک فروشی‌های سنندج از حضور مسافرانی از قم در همان روزهای ابتدایی شیوع این بیماری و تعطیل شدن مدارس خبردادند و ترس زیادی از ناقل بودن این افراد داشتند.

وی با اشاره به اینکه تعطیل شدن مغازه ها کمک زیادی به کنترل بیماری می‌کند، گفت: این اقدام مستلزم حمایت دولت است و باید برنامه‌ای برای جبران ضرر وارد شده به اصناف و بازاریان تدوین و اجرایی کنند.

رییس اتحادیه پوشاک در سنندج  اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ واحد زیرمجموعه اتحادیه پوشاک درسنندج وجود دارد و ۴۰۰ واحد هم در حال اخذ پروانه کسب هستند.

بازاریان و فعالان اقتصادی متضرر از کرونا نگران پرداخت مالیات نباشند

مدیرکل امور مالیاتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مالیات بردرآمد اعمال و اخذ می‌شود، اظهار داشت: بی‌شک شرایط کسادی درآمدی بازاریان و فعالان اقتصادی در اسفندماه به دلیل شیوع کرونا در گزارش عملکرد سال ۹۸ آنها مدنظر مالیات قرار می گیرد.

علیرضا الوندی با اشاره به اینکه یکی از ماه های درآمدزا برای بازاریان و کسبه اسفند ماه است، اضافه کرد: امسال با شیوع این بیماری تعداد زیادی ازبازاریان در اقصی نقاط کشور متضرر شدند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی که باج و خراج از مردم نمی‌گیرد بلکه براساس درآمد سالانه آنها اقدام به دریافت مالیات می‌کند و لذا بازاریان و فعالان اقتصادی هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند چراکه وضعیت درآمدی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان یادآور شد: بر اساس صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه سال ۹۸ بدلیل شیوع بیماری ویروس کرونا و رعایت حقوق مودیان تا پایان خردادماه سال آینده تمدید شد.

وی تاکید کرد: مودیانی که بدهی قطعی شده خود را تا پایان خردادماه سال ۹۹  پرداخت کنند، به میزان بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفند امسال (۹۰ درصد برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط و ۸۰ درصد برای سایر مودیان) از بخشودگی جرایم برخوردار می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان افزود: مودیانی که برگ مالیات قطعی آنها از تاریخ ۱۲ بهمن ابلاغ شده حداکثر تا ۳۱ خرداد سال آینده نسبت به پرداخت اصل بدهی خود اقدام کنند،  مشمول حکم بند (۲) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۴۵ خواهند شد.

الوندی گفت: مطابق حکم بند(۲) بخشنامه مذکور، آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که مالیات آنها از تاریخ اول مهرماه ۹۸ تا پایان سال جاری به قطعیت می‌رسد، در صورتیکه اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف یک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعی پرداخت کنند، معادل ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش آنها بخشوده می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنوز برنامه حمایتی به این سازمان ابلاغ نشده است.

بختیار خلیقی یادآور شد: تنها منبع اعطای تسهیلات هم تسهیلات تبصره ۱۸ قانون برنامه بودجه ۹۸ است که تاکنون مبلغی از آن آن به اصناف اختصاص پیدا نکرده است.

حفظ سلامت مردم  دغدغه این روزهای بازاریان سنندجی است

صاحب مغازه پوشاک فروشی در پاساژ شاهو سنندج که دستکش و ماسک بر صورت دارد، در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ترس از مبتلا شدن به کرونا به جان همه افتاده است و دارد نوروزمان را تلخ می کند، اظهار داشت: از چند ماه پیش برنامه ریزی لازم برای خرید پوشاک مجلسی بانوان و عرضه آن در اسفند را کردیم و اواسط بهمن ماه هم  به همراه هسمرم به تهران رفته و برندهای مورد نظر را خریداری کردیم.

این پوشاک فروش با اشاره به اینکه میزان خرید از سوی شهروندان سنندجی کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر مشتریانی داشتیم که از دیگر استان های کشور به سنندج سفر کرده بودند که نسبت به شیوع کرونا تاحدودی بی اهمیت بودند.

وی با بیان اینکه  رعایت موارد بهداشتی برای گذر از شرایط سخت کنونی از مسائل حائز اهمیت  برای بازاریان و سایر صاحبان مشاغل  است، یادآور شد: این روزها دغدغه اصلی ما به هیچ وجه کسب منافع مالی نیست بلکه سلامتی آحاد مردم است.

صاحب مغازه مانتو فروشی خیابان پاسداران سنندج با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بازاریان برای خرید کالای ویژه ایام عید از بانک ها تسهیلات دریافت کردند، گفت: استرس ابتلای به کرونا کم بود حالا اضطراب پرداخت تسهیلات بانکی آن هم با کساد شدن وضعیت خرید هم به آن اضافه شده است.

میثم اسکندری یادآور شد: وضعیت به گونه‌ای شده که از هر فردی که وارد مغازه می‌شود و دستکش و ماسک ندارد، واهمه داریم، هر چند بارها اعلام شده که افراد بدون علائم سرفه و تب خطرناک نیستند ولی جو جامعه به گونه ای شده که خود به خود با دیدن هر فردی می ترسیم.

اسکندری خاطرنشان کرد: هیچ اشکالی ندارد امسال ایام خرید قبل از عید به سال جدید موکول شود، اینگونه دیگر شاهد ازدحام مردم در بازار و گسترش بیماری کرونا  نخواهیم بود و ما بازاریان هم چشم انتظار برگشت شرایط عادی و شادی و نشاط مردم برای تهیه کالاهای مختلف در بازار هستیم.

وریا رحیمی یکی از شهروندان سنندجی هم به خبرنگار ایرنا گفت:  صاحب سه فرزند ۱۸، ۱۴ و ۸ ساله هستم که با توجه به اطلاعات و آگاهی که از بیماری کرونا پیدا کردند امسال خود آنها گفتند خرید نوروزی را می توانیم بعد از تعطیلات عید هم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: جای بسی خوشحالی است که فرزندان ما تا این اندازه درک و فهم پیدا کردند و والدینشان را مجبور به رفتن در بازار که تراکم جمعیت در آن زیاد است، نمی کنند.

بازار خرید و فروش کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش به اضافه واحدهای خدماتی و مسافرتی از جمله رستوران‌ها، هتل و مسافرخانه‌ها با شیوع کرونا در کشور کساد شده و فشارروانی زیادی بر صاحبان این واحدها اعمال شده است.

ناگفته نماند سخن مشترک بازاریان سنندجی حفظ سلامتی مردم بود و اینکه ضرر مالی همیشه قابل جبران است  و در این بین تنها خریدهای نوروزی چند روزی به تاخیر می افتد، باید بتوانیم خود را با شرایط و اتفاقات پیش آمده هماهنگ کنیم و تا وضعیت بهبود پیدا کند، آنگاه جشن نابودی کرونا و سال جدید را باهم خواهیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.