تالاب زریوار غنی ترین و متنوع ترین اکوسیستم کردستان به شمار می آید



ایسنا/کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تالاب زریوار(زریبار) یکی از مهمترین دریاچه های آب شیرین در ایران و منطقه است و از غنی ترین و متنوع ترین اکوسیستم و پدیده زیست محیطی استان کردستان و غرب کشور می باشد که به عنوان بیست و پنجمین تالاب ایران در فهرست تالاب های بین المللی حائز اهمیت (کنوانسیون رامسر) ثبت شد.

فریبا رضایی با بیان این مطلب اظهار کرد: زریوار یک تالاب دریاچه ای درون کوهستانی است و زیستگاه گونه های خاص حیات وحش به ویژه پرندگان آبزی و مهاجر با تنوع گونه ای بسیار بالا است که پتانسیل اقتصادی، فرهنگی، علمی و تفریحی با ارزشی است و حفاظت و حراست از آن اهمیت ویژه ای دارد.

وی افزود: از مزایای اصلی ثبت تالاب زریوار در کنوانسیون رامسر می توان به الزام کردن تمامی ارگان ها، سازمان ها و حتی جوامع محلی ذینفع برای نیل به اهداف کنوانسیون که همان جلوگیری از نابودی تالاب، اطمینان از حفاظت و توجه به ارزش های اقتصادی، فرهنگی، علمی و گردشگری است، اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کردستان، ادامه داد: معرفی هرچه بیشتر شهر مریوان در سطح جهانی، جذب اعتبارات ملی برای صیانت و حفاظت از تالاب، حفظ ماهیت اکولوژیکی آن با اجرای شیوه های اکوسیستمی و در چارچوب توسعه پایدار از دیگر مزایای ثبت تالاب زریوار در این کنوانسیون است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان وی افزود: تالاب زریوار با مساحت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان کردستان است و به دلیل جایگاه منحصر به فرد آن، از اهمیت اکولوژیکی، گیاهی، جانوری و هیدرولوژیکی بالایی برخوردار است.

تالاب زریوار پس از سال ها تلاش کارشناسان محیط زیست استان با اراده و جدیتی که صورت گرفته بود نهایتاً؛ بهمن ماه ۹۷ در کنوانسیون رامسر  ثبت شد که تدوین و تصویب برنامه مدیریت جامع و اکوسیستمی این تالاب ارزشمند و حرکت در مسیر اهداف و چشم انداز این برنامه نقش موثری در پایداری این اکوسیستم خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.