با تاسیس تالار بورس منطقه ای در کردستان موافقت شد

محمد عظیم ملک در نشستی خبری اظهار داشت: این افراد رابط و حلقه امین بین مسئولان و مردم هستند و از ساحت رسالت خود دفاع کرده و قابل اعتماد بوده اند.

وی ادامه داد: استان کردستان در زمینه انتقال واقعیت عملکرد مدیران صادقانه عمل کرده و این اعتماد و رضایت مردم بزرگترین سرمایه بین مدیران و اهالی رسانه است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان با بیان اینکه اداره کل امور مالیاتی در حوزه تشخیص، ابلاغ و وصول آن ورود دارد، گفت: بخش دارایی مربوط به نظارت مالی، خزانه داری و اجرای بودجه بوده و بخش اقتصادی نیز مرکز خدمات سرمایه گذاری است.

ملک خاطر نشان کرد: ساختار مرکز خدمات سرمایه گذاری دبیرخانه بوده که در راس آن استاندار است.

وی اهداف مرکز خدمات سرمایه گذاری را تسهیل در امور سرمایه گذاری و تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی مربوطه دانست و افزود: این مرکز به عنوان کانون واحد برای مراجعه متقاضی است که درخواست متقاضی در صورت وصول به دستگاه های مربوطه گسیل کرده و همزمان آن ها را نیز رصد می کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان خاطر نشان کرد: چنانچه کارکرد پنجره واحد به سطح کارکرد خاص خود برسد و همچنین در صورت همکاری دستگاه های اجرایی در این زمینه، پنجره واحد می تواند یک اثر  مثبت روان سازی و تسهیل گری در امر جمع آوری استعلامات و جواب های آن با سرعت بیشتر و زمان کمتر ارائه دهد.

ملک در بیان آمار سرمایه گذاری در مرکز خدمات سرمایه گذاری گفت: در طول سال گذشته ۲۷ جلسه سرمایه گذاری داخلی و ۲۵ جلسه سرمایه گذاری خارجی برگزار شد که ۹۰ نفر سرمایه گذار در این جلسات شرکت کرده اند و ۳۰۱ مصوبه به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در نظر داریم فرایند کاربری اراضی را به منظور اثر بخشی بیشتر تغییر دهیم، ادامه داد: این الگو به عنوان اولین استان به وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام شده و در صورت مطالعات کارشناسی بر روی آن می تواند در سراسر کشور اجرا شود‌.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان تاکید کرد: در تحریم های ظالمانه کنونی ،مرز و اقلیم برای کشور اهمیت دارد.

انعقاد ۲ قرارداد بزرگ سرمایه گذاری در ۶ ماه گذشته

ملک با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته در مرکز خدمات سرمایه گذاری دو قرارداد بسته شده، اضافه کرد: قرار داد  بازار بزرگ سنه سنتر که شهرداری سنندج قرارداد آن را با سرمایه گذار خارجی به عنوان مجتمع تجاری به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و قرارداد روناکی شار در بین راه و شهرسازی و سرمایه گذار اقلیم کردستان به عنوان مجتمع تجاری-خدماتی و مسکونی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان از جمله این دو قرارداد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این دو قرارداد سه مجوز سرمایه گذار خارجی از جمله شرکت فراسازان توتون آپادانا در سقز (تولید سیگار و تنباکو) با ۳۰.۵ میلیون دلار، شرکت آیرانداد کسرا در سقز (مونتاژ تلویزیون) با ۶.۷ میلیون دلار و شرکت مهر پویش آوالان در دهگلان (تولید کاغد ملامینه) با ۱۰.۵ میلیون دلار در حال بهره برداری هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان بیان کرد: تعداد درخواست های ثبت شده در پنجره واحد ۸۷۲ درخواست، تعداد مجوز های صادر شده ۲۲۲ مجوز و تعداد استعلام های انجام شده ۳ هزارو ۵۷۲ استعلام، مجوز های صادر شده جهاد کشاورزی ۷۲ مجوز و مجوز های صادر شده میراث فرهنگی ۱۵۰ مجوز بوده است.

ملک یادآور شد: شرکت زرکوه، ذوب آهن سقز، منطقه گردشگری بانه، ارائه خدمات فنی مهندسی جی پی اس و شرکت تولید لوازم آرایشی در سقز از دیگر سرمایه گذاری ها در مرکز خدمات سرمایه گذاری است.

عوارض ارزش افزوده به شهر های محل استقرار تامین  کنندگان کالا واریز می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات حوزه اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: گزارشی از مالیات بر ارزش افزوده با عنوان طرح پیشنهادی اصلاح جز یک بند ب ماده ۶ برنامه ششم توسعه به امضای ۵۰ نفر از نمایندگان استان رسیده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان ادامه داد: براساس این قانون عوارض ارزش افزوده به شهرهای محل استقرار تامین کنندگان کالا و خدمت واریز و توزیع می‌شود این در حالی است که انجام معامله، بودجه، اعتبار مربوط به آن و فعالیت مالی در استان‌های مصرف کننده اتفاق می‌افتد.

موافقت با تاسیس تالار بورس منطقه ای در کردستان

ملک با اشاره به تاسیس تالار بورس منطقه ای گفت: سه استان در کشور، تالار بورس منطقه ای ندارند که کردستان یکی از این استان هاست.

وی بر اهمیت استفاده از بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: مکانیسم استفاده از سهام و بورس باعث درآمد زایی برای واحد های خرد نیز می شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته مجوز ایجاد تالار بورس منطقه‌ای در استان را دریافت کردیم و موافقت آن توسط شرکت بورس و اوراق بهادر کشور گرفته شده است.

بیش از ۹۶ درصد از  اسناد خزانه در ۶ ماه اول امسال جذب شده است

ملک در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات گروه دارایی که نظارت مالی و اجرای بودجه را دنبال می کند، اشاره کرد و گفت: در استان کردستان ۴ هزار حساب دولتی وجود داشت که با ساماندهی حساب های دولتی در چند سال اخیر به کمتر از یک هزار حساب رسید و این کار باعث مدیریت نقدینگی و انضباط مالی شد.

وی با بیان اینکه از اسناد خزانه به عنوان حقوق ممتازه یاد شده، افزود: ۹۹.۹ درصد اسناد خزانه در سال ۹۷ و امسال نیز تاکنون ۹۶.۴ درصد آن جذب شده است.

مدیر کل اموراقتصادی و دارایی کردستان با بیان اینکه در بخش اوراق تسویه ۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را در سال ۹۶ جذب کردیم، ادامه داد: از این ظرفیت قانونی در سال ۹۷ هم در نوع اول و دوم آن موفق به جذب صد میلیارد  و ۸۰۰ میلیون تومان شدیم که این میزان نسبت به سال ما قبل آن رشد ۹۳۰ درصدی داشته است.

۵۸۰ ملک اموال غیر منقول به عنوان مازاد شناسایی شده است

ملک با بیان اینکه مدیریت دارایی های دولت یکی از پروژه های راهبردی وزارت اقتصاد است، اظهار داشت: با کمبود منابع نفتی، اموال غیر منقول دولت را می توان جایگزین آن کرد که مدیریت آن از پروژه های راهبردی وزارت اقتصاد و دارایی و حوزه خزانه داری است.

وی تصریح کرد: اموال غیر منقول دولت در سامانه سادا با مشخصات و مختصات موجود ثبت می شود و بعد از ارزیابی، برای فروش و اجاره دادن آن برنامه ریزی می شود تا به تامین مالی برای دولت تبدیل شود.

مدیرکل اموراقتصادی و دارایی کردستان با بیان اینکه ۷۹ درصد اموال غیر منقول در سامانه سادا ثبت شده گفت: ۵۸۰  ملک اموال غیر منقول به عنوان مازاد در بحث مولد سازی شناسایی شده که برای ۵۵ ملک آن در کمیته استانی پرونده سازی در خصوص مولد سازی انجام شده است.

انتهای خبر/