پیامدهای کرونا در مرزهای گمرکی کُردستان؛ انتظار ۶۰۰ کامیون برای تخلیه بار در مرز سیرانبند

به گزارش بانه نیوز؛ شهرستان بانه به دلیل اشتراکات زیاد با اقلیم کردستان عراق همواره ارتباط قوی و موثری در بین دو منطقه در جریان بوده است و یکی از دلایل این ارتباط وجود مرزی به نام سیرانبند است که بهترین پتانسیل برای دو طرف ایرانی و عراقی است که از آن بهره جسته و مبادلات اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهند.

 

در حال حاضر معیشت بسیاری از مرزنشینان استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مراودات مرزی بستگی دارد. این مراودات پیشینه و سابقه طولانی بین مرزنشینان دارد، از ۶ اسفند ماه ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا مرز سیرانبند و باشماق بسته شد و عملا فعالیت هایی صورت نگرفت تا اینکه ۶ اردیبهشت ماه بعد از دو ماه تعطیلی این مرز بازگشایی شد ولی شاهد صف های بسیار طولانی در این مسیر هستیم کامیون هایی که چند روزی را در این مرزها منتظر خالی کردن بارهایشان هستند.

مدت خالی کردن و بارگیری مجدد کامیون ها زمانبر خواهد بود

بختیار رحمانی مدیر کل گمرکات استان کردستان نیز عنوان کرد:  مرزهای رسمی با عراق که عملاً از ۶ اسفند ماه ۹۸ تا ۶ اردیبهشت ماه ۹۹ بسته بود فعالیت خود را آغاز کرد و طبق هماهنگی و تدابیری که در ایران عراق و اقلیم انجام شد، این مرزها علی الخصوص مرزهای رسمی با اقلیم شامل باشماق و سیرانبند بانه بازگشایی شد.

وی در خصوص دلایل ازدحام کامیون ها در مرز سیرانبند بانه و تمهیدات اندیشده شده در راستای رفع آن، اظهار داشت: در باشماق صف طولانی  چند کیلومتری داشتیم که علت آن هم بسته بودن سیرانبند بود و هم اینکه محل ترانشیپ که محل تخلیه و بارگیری ست جوابگوی آن تعداد کامیون نبود.

وی با اشاره به اینکه اغلب بارها صادراتی بوده و باید بعد از تخلیه، توسط خودروهای عراقی بارگیری شود افزود: گمرک مرز سیرانبند بانه هر روز از ساعت ۶ صبح الی ۷ بعدازظهر مشغول به فعالیت هستند اما به دلیل اینکه طرف های عراقی تعداد کامیون هایشان برای بارگیری کم است و کامیون های خالی کمتری دارند لذا مدت خالی کردن و بارگیری مجدد کامیون ها زمانبر خواهد بود.

وی افزود:  روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ کامیون در مرز سیرانبند بانه صادرات داریم و این حجم صادرات بسیار زیاد است که ۹۰ درصد آن میوه و تره بار است.

رحمانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ کامیون در مرز سیرانبند بانه در صف خالی کردن بارهایشان هستند و چون اکثر انها تریلی است متاسفانه تخلیه و بارگیری مجدد ان کمی طولانی خواهد شد.

پس از کاهش خطر شیوع کرونا و با اتخاذ تدابیر مناسب بهداشتی و حفاظتی، اقدام برای بازگشایی گذرگاه های مرزی اقلیم آغاز شده و در پی بازگشایی گذرگاه های مرزی سیرانبند و تویله دو گذرگاه بشته و کیله نیز میان ایران و اقلیم بازگشایی می شوند.

وی افزود: رسما از مقامات مربوطه در دولت اقلیم، برای بازگشایی این گذرگاه های مرزی درخواست شده و مقامات اداری در راپرین و  گرمیان نیز بر پایبندی بر  اجرای تدابیر بهداشتی تاکید کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: احتمال دارد، گذرگاه های مذکور، طی هفته آینده بازگشایی شوند.

همچنان بدنبال افزایش صادرات هستیم

همچنین محمد امین زاده سرپرست فرمانداری بانه با بیان اینکه واردات ۱۰۰ قلم کالا سال گذشته در سفر وزیر کشور به بانه از این بازارچه آغاز شد اما بدلیل برخی مشکلات و مسائل خاص به تعویق افتاد اضافه کرد: محدودیتی برای واردات کالا در بازارچه سیرانبند وجود ندارد و واردکنندگان می‌توانند بدون محدودیت کالاهای مورد نیاز را وارد کنند.

سرپرست فرمانداری بانه گفت: هم اکنون وارد کنندگان قطعات وسایل خانگی را وارد و مونتاژ می‌کنند که این امر باعث ایجاد اشتغال و جهش تولید در این شهرستان است.

امین زاده به از سرگیری صادرات کالا از بازارچه مرزی سیرانبند هم اشاره کرد و افزود: صادرات کالا از امروز با بکارگیری تدابیر بهداشتی با اقلیم کردستان عراق آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: از اوایل اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات کالا از این مرز به اقلیم کردستان عراق متوقف شد که به درخواست مقامات اقلیم بار دیگر، این روند تجاری از سر گرفته می‌شود.

امین زاده با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی صادرات کالا از بازارچه سیرانبند یادآور شد: سال گذشته ۴۴۰ میلیون دلار کالا و در سال ۹۷ نیز ۳۲۸ میلیون دلار کالا به اقلیم کردستان عراق صادر شد که شامل میوه و تره بار، مصنوعات پلاستیکی، شیشه، آهن و مصالح ساختمانی بود.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت موجود در بازارچه سیرانبند، همچنان بدنبال افزایش صادرات هستیم چرا که باعث رونق اقتصادی شهرستان و استان می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.