بیش از ۹۰ درصد اراضی شهرستان بانه مستعد آتش سوزی است

فرماندار شهرستان بانه گفت: نزولات آسمانی امسال بیشترین افزایش را نسبت به ۱۰ سال گذشته داشته و طبق نقشه های اعلام هشدار بیش از ۹۰ درصد از اراضی شهرستان بانه مستعد آتش سوزی است.

به گزارش بانه نیوز و به نقل از کردپرس؛ احسان درویشی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان بانه با دستور کار اطفاء حریق جنگل ها، مراتع و اراضی ملی با بیان اینکه اصلاح فرهنگ یک شبه انجام نمی شود، اظهار داشت: مردم برای تفریح و اوقات فراغت روزانه به دامنه طبیعت می روند که نا آگاهی های استفاده از طبیعت برخی از مردم باعث آتش سوزی ناخواسته می شود.

وی با بیان اینکه آموزش ها استفاده بهینه از طبیعت چندان کارساز نبوده، اضافه کرد: تنها عاملی که باعث کاهش خسارت ها با توجه به منابع محدودی که در اختیار داریم برنامه ریزی مسنجم قبل از حریق است.

درویشی گفت: آتش برها و آموزش های خود تجهیزی نیز بهتر راه برای کنترل آتش سوزی ها است که باید قبل از وقوع آتش سوزی ها این اقدامات انجام شود و به مطالبه مردم تبدیل شود.

وی اضافه کرد: نجات جان یک سنجاب مساوی است به نجات هزار درخت در آینده است سنجاب عامل مهمی برای توسعه و ترمیم درختان بلوط است.

فرماندار شهرستان بانه با بیان اینکه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نقشه آتش برها تعیین و تحویل بخشداری ها دهند، خاطر نشان کرد: بایستی شرکت تعاونی تراکتورداران در زمینه ایجاد آتش برها  همکاری کنند و سوخت آنها توسط نهادهای مربوطه تامین شود.

وی افزود: همه ادوات کشاورزی که می توانند در ایجاد اتش برها نقش داشته باشند ضروری است در این زمینه همکاری کنند و مجموعه دولت نیز تلاش می کنند که در زمان اجرای این برنامه عملیاتی همکاری کنند.

درویشی یاد آور شد: در زمان اموزش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بحث دیده بانی را جدی بگیریم ممکن است آتش سوزی های به صورت سهوی ایجاد شود که ایجاد شبکه قوی دیده بانی در کاهش وقوع این موارد موثر خواهد بود.

سال گذشته ۲۱۲ هکتار از مراتع و جنگل های بانه طعمه حریق شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بانه نیز در ادامه این جلسه گفت: در سال گذشته ۶۷ فقره آتش سوزی بیش از هشت هزار متر مربع اتفاق افتاد که ۲۱۲ هکتار از اراضی جنگلی و مراتع شهرستان بانه طعمه حریق شد

پیمان صاحبی اظهار داشت: با توجه به بارش های امسال و پوشش وسیع گیاهی احتمال آتش سوزی مراتع و جنگل ها نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وی با تاکید براینکه مردم باید هنگام رفتن به طبیعت احتیاط کنند، افزود: در سال گذشته ۶۷ فقره آتش سوزی بیش از هشت هزار متر مربع اتفاق افتاد که ۲۱۲ هکتار از اراضی جنگلی و مراتع شهرستان بانه طعمه حریق شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ که به لحاظ تعداد ۳۷۸ درصد و به لحاظ سطح نیز ۶۴۳ درصد آتش سوزی ها افزایش یافت.

صاحبی گفت: مردم محلی، نیروهای نظامی و انتظامی در کنترل آتش سوزی های مراتع بانه سال گذشته بیشترین همکاری را داشتند.

وی تاکید کرد: باید ابلاغ دهیاران به عنوان مدیران بحران روستا توسط ستاد مدیریت بحران صادر شود و روستاهای که دهیار ندارند باید رییس شورای اسلامی روستا به عنوان مدیر بحران انتخاب شود و هر مدیر بحران باید یک اکیپ اطفای حریق تشکل دهند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بانه ادامه داد: باید هر مدیر بحران اکیپ های که معرفی می کند در سامانه همیاران طبیعت ثبت کنند که از مزایای بیمه های بی نام همیاران طبیعت در صورت نیاز بهره بگیرند.

وی با اشاره به وقوع آتش سوزی ها در محدوده شهری گفت: بر اساس نامه سازمان بازرسی کل کشور در صورت وقوع آتش سوزی در محدوده ادارات بایستی تمام ادارات آتش سوزی ها را کنترل کنند و اداره راه و شهر سازی باید یک اکیپ اطفای حریق تشکیل دهند و از وقوع فاجعه در شهر جلوگیری کنند.

صاحبی اضافه کرد: کشاورزان و باغ داران نیز بایستی در حاشیه زمین های کشاورزی و باغ ها برای جلوگیری از سرایت آتش، آتش بر بزنند سال گذشته تعدادی از آتش سوزی ها در باغ ها و مزارع اتفاق افتاد و یک ناظر ماده ۲۰ قانون هوای پاک انتخاب شود و در صورتی که کشاورزان باقی مانده محصولات کشاورزی را آتش زد بر اساس قانون با آنها برخورد شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.