شجاع حسین زاده مالک و مدیرعامل رسانه های “بانه نیوز و بانه تی‌وی”

  • کد خبر: 31757
  • /
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - 2:14 ق.ظ
  • /
  • یادداشت

به نقل از مجله هنری نم نمک؛ پدرش “محمدکریم بگ حسین زاده”، مردی از تبار کُرد بود که اکنون صاحب فرزندی دلبند شده بود. کودکی شجاع مثل همه بچه‌های دیگر کردستان سپری شد تا اینکه خیلی زود در نوجوانی و تنها زمانی که ۱۳ سال داشت از نعمت داشتن پدر محروم شد و بیماری تنگی نفس پدر را از او گرفت.

با این وجود، “شجاع حسین زاده”، در نوجوانی هم درس خواند و هم کار کرد. او عاشق گرافیک بود و در همین رشته تحصیل کرد و برای گذراندن زندگی در یکی از چاپخانههای بانه مشغول به کار شد. اما این کار باعث نشد ذهن خلاق شجاع، ایدههای جدید نیافریند.

 

شجاع حسین زادهاو تنها ۱۷ سال داشت که تصمیم به راهاندازی کانال تلگرامی و سایت خبری گرفت و در بهمنماه سال ۱۳۹۴ ایده خود را تحت عنوان “بانه نیوز” عملی کرد.

بانه نیوز، نه تنها مدیر جوانی داشت، بلکه اولین رسانه خبری شهرستان بانه نیز بود و این مردم شهرستان بانه را به وَجد میآورد و خیلی زود تقریباً تمام اهالی بانه این رسانه را دنبال کردند و کمتر از یک سال همه مردم بانه شجاع حسین زاده را میشناختند.

بانه نیوز، یک وبسایت خبری و کانال تلگرامی معمولی نبود. شجاع در رسانه خود با دغدغه حقوق شهروندی و نقد مسائل اجتماعی، همواره بهعنوان یک خبرنگار پیرو حق، با قانونشکنی مبارزه میکرد و در پی احقاق حقوق مردم ستم دیده شهرش بود.

 

حسین زاده نه حامی داشت و نه از کسی الگو میگرفت. این جوان فقط در تلاش برای حمایت از اقشار مظلوم و ضعیف جامعه بود که صدایشان به گوش خیلیها نمیرسید. شجاع، زبان آنها شد در رسانه اش تا بلکه با نقدهایش بتواند جلوی رفتارهای نامناسب اجتماعی و نقض قوانین را بگیرد. غافل از اینکه زبان تند و انتقاد، باب میل همه نخواهد بود و خیلی زود این اطلاع رسانیهای بانه نیاز، شهردار بانه را آزرد.

این آزردگی تا به آنجا پیش رفت که شهردار بانه، پس از چندین بار طرح شکایت علیه شجاع حسین زاده توانست او را در ۱۳ دیماه ۹۶ و تنها در ۱۹ سالگی محکوم و روانه زندان کند.

اما همین مسئله باعث شد تا پس از آزادی، شجاع در بین مردم محبوبتر شود و رسانه اش دیگر فقط یک رسانه بانهای نبود، بلکه در کل کردستان معروف و محبوب شده بود و به رسانه اول استان تبدیل شد.

حالا شجاع حسین زاده، قویتر از قبل، به دنبال دستیابی به عدالت و حمایت از مردم بود. این مسئله باعث شد افراد مختلفی که موقعیت خود را درخطر میدیدند هرروز به دنبال جلوگیری فعالیت رسانه شجاع باشند و همواره طرح شکایتهای متعددی از او و بانه نیوز کنند و بالاخره نیز به نتیجه رسیدند و برای بار دوم در ۱۹ آبان ۹۷، شجاع حسین زاده را روانه زندان کردند.

 

شجاع حسین زادهاما فقط به همینجا ختم نشد و حسین زاده پس از تحمل ۴۸ روز حبس توانست در فرصت مرخصی که برای او ایجاد شد؛ پیگیر فعالیتهای مدنی خود شود و باوجوداینکه بازهم به جرم نشر اکاذیب ۲۹ روز حبس را تحمل کرد، شاکی پرونده یعنی شهردار وقت بانه از سمت خود اخراج شد و این مسئله مهر تأییدی بود بر تمام تلاشهای شجاع حسین زاده و ناملایماتی که در این راه متحمل شد که درنهایت بانه نیوز را به یکی از بزرگترین پایگاههای خبری حامی مردم تبدیل کرد.

شجاع حسین زاده که اکنون به یک چهره مردمی تبدیلشده بود، نقش مؤثری در انتخابات نیز داشت. “زریان” خواهر شجاع حسین زاده، بهعنوان یکی از فعالان رسانه بانه نیوز، توانست رأی اول شهرستان بانه را در کارزار انتخابات شورای اسلامی شهر کسب کند. این مسئله نقطه آغازی دیگری برای فعالیتهای مدنی و مردمی شجاع نیز محسوب میشود.

 

شجاع حسین زادهشجاع در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بهعنوان معاون ستاد انتخاباتی “سید ابراهیم رئیسی” در کردستان فعالیت کرد و نقش مؤثری ایفا نمود.

در آغازین روزهای بهار ۱۴۰۱، مدیر جوان و فعال بانه نیوز، با خلق ایدهای جدید اقدام به راهاندازی پایگاه تلویزیون اینترنتی تحت عنوان “بانه تی وی” نمود که این رسانه نیز باهدف همیشگی رساندن صدای مردم و شهروندان به گوش مسئولین و ترویج آدابورسوم کردستان بهعنوان پدیدهای نو در عرصه فرهنگی-خبری محسوب میشود

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.